- سایت خبری مجلس اعلای اسلامی عراق - http://almejlis.ir -

رئیس جمهور ترکیه: ترکیه در پی خرید نفت از عراق است

«عادل عبدالمهدی» در سفر به ترکیه با «رجب طیب اردوغان» دیدار و درباره تازه ترین مسائل سیاسی و تحولات منطقه و روابط دو کشور گفت وگو کرد.

به گزارش میدل ایست نیوز دفتر نخست وزیر عراق با صدور بیانیه ای اعلام کرد که عبدالمهدی در آغاز این مذاکرات ضمن تبریک حلول ماه رمضان به ملت ترکیه و تشکر بابت استقبال و پذیرایی گرم از وی در آنکارا تأکید کرد که قدرت و رفاه و پیشرفت ترکیه قدرت و رفاه و پیشرفت عراق است و افزود که عراق منتظر میزبانی از رئیس جمهور ترکیه برای برداشتن گامی بزرگ در مسیر روابط دو کشور است.

او گفت که با روحیه همکاری و تمایل مشترک می توان به تفاهمات بزرگ تری در راستای منافع مشترک رسید و افزود که عراق در پی سرمایه گذاری های مشترک دو کشور برای تقویت اقتصاد و سرمایه گذاری در بخش های کشاورزی و صنعت و تأمین فرصت های شغلی و تلاش برای ساخت خط آهن بصره به ترکیه و نیز مبارزه مشترک با تروریسم است.

نخست وزیر عراق از تلاش برای تشکیل گروهی مشترک برای مبارزه با تروریسم خبر داد و بر حل مسائل مربوط به منطقه بعشیقه تأکید کرد.

وی ادامه داد که عراق می خواهد که پس از آنکه جایگاه جهانی خود را بازیافته و نقش خود را در منطقه تقویت کرده نقطه تلاقی همه گروه ها باشد و منافع عراق ایجاب می کند که با سران همه کشورها در تماس و هماهنگی و تفاهم باشد و روابط دوستانه با همه داشته باشد.

در موضوع آب که از اختلافات اصلی دو کشور است عبدالهدی بر ضرورت رسیدن به توافقاتی که به سود هر دو کشور و منطقه باشد تأکید کرد و تعیین نماینده ویژه ای ازجانب اردوغان در این باره و تشکیل تیمی متشکل از پنجاه کارشناس را شایسته تقدیر دانست.

او از میزبانی ترکیه از پناهجویان و مهاجران عراقی نیز تشکر کرد و تأکید کرد که باید گروهی مشترک برای پیگیری توافقات تشکیل شود.

رجب طیب اردوغان نیز در سخنان خود هیئت عراقی را مهمانانی عزیز برای ترکیه خواند و گفت که ترکیه اقدامات دولت به سود منافع ملتش را به دقت و با خاطر جمع پیگیری می کند و افزود که دیگر نام عراق با ترور همراه نیست و باید پیروزی بر تروریسم را به ملت شجاع عراق تبریک گفت.

او گفت که با هیئت عراقی مذاکراتی درباره همکاری در عرصه مبارزه با تروریسم و عرصه اقتصاد و انرژی و آموزش و بازسازی عراق و حضور شرکت های ترکیه ای در عملیات بازسازی کشور و تشکیل شورای عالی راهبردی مشترک میان دو کشور داشته اند و افزود که گسترش روابط با عراق و افزایش مبادلات تجاری دو کشور به ۱۵ میلیارد دلار و رساندن به ۲۰ میلیارد دلار مایه خوشحالی است.

رئیس جمهور ترکیه تأکید کرد که کشورش آماده بازسازی و راه اندازی خط لوله کرکوک ـ جیهان و خرید نفت از عراق و همکاری در حوزه آب و مرزها و گمرگ است و خواستار افزایش همکاری های دو کشور در عرصه نظامی و امنیتی و امضای توافق نامه ای در این باره و همکاری در عرصه صنایع دفاعی شد.

عادل عبدالمهدی عصر امروز (چهارشنبه) طی سفری رسمی در رأس هیئتی بلندپایه به آنکارا رفت.