پنج شنبه ۹ فروردین ۰۳ - March 28, 2024

آخرین اخبار

پر بیننده ها

کدخبر : 16203
دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۵:۲۴

دیدار وزیر امور خارجه ترکیه با مقامات عراقی

وزیر امور خارجه ترکیه با همتای عراق خود و نخست وزیر و رئیس مجلس عراق دیدار کرد.

«مولود چاوش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه صبح امروز (یکشنبه) وارد بغداد شد.

او قرار است در این سفر با همتای عراقی خود و نیز «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق و «محمد الحلبوسی» رئیس مجلس و نمایندگانی از اقلیت ترکمان عراق دیدار کند.

همچنین چاوش اوغلو برای اولین بار پس از برگزاری همه پرسی ناکام در کردستان عراق به اربیل نیز سفر خواهد کرد.

چاوش در حاشیه دیدار با «محمدعلی الحکیم» وزیر امور خارجه عراق از توافق دو کشور برای افتتاح کنسولگری ترکیه در نجف اشرف و کرکوک و نیز بازگشایی کنسولگری های ترکیه در موصل و بصره خبر داد.

او همچنین خواستار مشارکت عراق در مذاکرات آستانه برای حل مسئله سوریه شد و تأکید کرد که عراق کشوری مهم در منطقه است.

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین خبر داد که «رجب طیب اردوغان» اواخر سال جاری میلادی برای شرکت در چهارمین نشست بلندپایه شورای همکاری دو کشور به عراق سفر خواهد کرد.

«محمد الحلبوسی»، رئیس پارلمان عراق از «مولود چاووش اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه و هیئت پارلمانی این کشور استقبال کرد، در این دیدار «حسین الخطیب»، سفیر عراق در آنکارا و شماری از اعضای پارلمان عراق حضور داشتند.

به گزارش شبکه الفرات، دو طرف در این دیدار درخصوص تقویت همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف اقتصادی و انسانی و مشارکت در بازگرداندن آوارگان و برقراری ثبات در مناطق آزاد شده و نیز همکاری اطلاعاتی برای نابود ساختن هسته‌های تروریسم و اندیشه‌های افراط‌گرایانه و لزوم فعال‌سازی کمیته‌های دوستی پارلمانی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

همچنین طرفین درباره پرونده تشکیل کمیته‌های مشترک برای حل و فصل مشکل آب و تبادل تجربیات در این زمینه و نیز اقدام لازم برای تسهیل صدور روادید برای شهروندان دو کشور رایزنی کردند.

رئیس پارلمان عراق با تاکید بر علاقه‌مندی این کشور برای برقراری روابط متوازن با همگان بر اساس احترام متقابل به حاکمیت کشورها، عنوان کرد: «عراق علاقه‌مند است به کانون ثبات، استقرار و به نقطه التقای کشورها تبدیل شود.»

وی تاکید کرد که عراق مخالف حضور هر گونه عنصر متخاصمی است که امنیت و آرامش کشور منطقه را تهدید می کند.

الحلبوسی با تقدیر از حضور همتای ترکیه‌ای خود در نشست روسای پارلمان کشورهای همسایه عراق، حضور وی را پیام مثبتی برای افکار عمومی عراق توصیف کرد و بر لزوم همکاری کشورهای منطقه بر اساس دیدگاهی واحد تاکید کرد.

از سویی دیگر، وزیر امور خارجه ترکیه بر حمایت کشورش از عراق و تقویت چشم‌اندازهای همکاری فیمابین در همه سطوح تاکید کرد.

چاووش اوغلو همچنین دیدار جداگانه‌ای با نمایندگان ترکمن پارلمان عراق برگزار کرد.

امور خارجه ترکیه همچنین با «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر این کشور و «محمدعلی الحکیم»، همتای عراقی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش شبکه الفرات، وی در دیدار درمورد پرونده‌های سیاسی، تجاری و اقتصادی و نیز وضعیت منطقه‌ای و پرونده سوریه با مسئولین عراقی به رایزنی پرداخت.

وزیر امور خارجه ترکیه در پیامی توییتری عنوان کرد:«هدف ما مبازره مشترک علیه حزب کارگران ترکیه و ارتقای سطح مراودات تجاری با عراق به ۲۰ میلیارد دلار در سال است.»

وی همچنین اظهار داشت که ۵ میلیارد دلاری که ترکیه قرار است در چارچوب کنفرانس بازسازی برگزار شده در کویت به عراق وام دهد، در پروژه‌های بازسازی زیرساخت‌های راهبردی مناطق آسیب دیده هزینه کند.»

چاوش اغلو همچنین به بصره و از آنجا به اربیل سفر کرد.

برچسب ها :
دیدگاه شما


+ 7 = ده