پنج شنبه ۹ فروردین ۰۳ - March 28, 2024

آخرین اخبار

پر بیننده ها

کدخبر : 16343
یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۶:۲۴

دیدار جواد ظریف با رئیس جمهور و نخست وزیر عراق

وزیر امور خارجه ایران در دیدار با رئیس جمهور نخست وزیر عراق روابط دو کشور و شرایط منطقه را بررسی کرد.

«محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران که به عراق سفر کرده است با «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

طرفین در این دیدار درباره آسیب‌های تحریم‌های اعمالی علیه ایران، خطرات جنگ بر منطقه، مناسبات فیمابین و نیز پیگیری پرونده‌های مورد توافق دو کشور در سفر رئیس جمهوری ایران به بغداد و نخست وزیر عراق به تهران به بحث و تبادل نظر پرداختند.

وزیر امور خارجه ایران در دیدار با «برهم صالح»، رئیس جمهور عراق نیز شرایط منطقه  را بررسی کرد.

برهم صالح با استقبال از وزیر امور خارجه ایران و هیات همراه بر علاقه‌مندی عراق برای تقویت پیوندهای خود با جمهوری اسلامی ایران و تلاش برای تحکیم مناسبات بغداد با کشورهای اسلامی و عربی تاکید کرد.

رئیس جمهوری عراق افزود: «بغداد تلاش می کند تا میان کشورهای دوست و برادر به صحنه‌ای برای پیوند منافع و نیز عامل ثبات در منطقه تبدیل شود تا بتواند روابط متوازنی با همه کشورها به ویژه با کشورهای همسایه در راستای منافع مشترک برقرار کند.»

وزیر امور خارجه ایران هم بر تمایل کشورش برای گسترش چشم‌انداز همکاری‌ها و هماهنگی‌های دوجانبه تاکید و حمایت مجدد ایران از عراق در همه عرصه‌ها را مجددا اعلام کرد.

طرفین همچنین درمورد تازه‌ترین تحولات سیاسی در عرصه منطقه‌ای و بین المللی، لزوم ممانعت از وقوع جنگ و همچنین درخصوص بکارگیری ابزار گفتمان سازنده برای پایه‌ریزی صلح در منطقه به رایزنی پرداختند.

ظریف و برهم صالح در پایان بر اهمیت تلاش‌های مشترک برای دور ساختن منطقه از آسیب‌ تحریم‌ها و دستیابی به راهکارهای سیاسی برای بحران‌های کنونی تاکید کردند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در پایان این دیدار دعوت‌نامه «حسن روحانی»، رئیس جمهور ایران برای سفر برهم صالح به تهران به منظور پیگیری پرونده‌های مشترک را به وی تقدیم کرد.

وزیر امور خارجه ایران قرار است فردا با همتای عراقی خود کنفرانسی مطبوعاتی برگزار کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران قرار است در سفر دو روزه خود به عراق ضمن دیدار با مقامات رسمی و رهبران گروه‌های سیاسی این کشور به شهرهای نجف اشرف و کربلای معلی نیز سفر کند.

برچسب ها :
دیدگاه شما


+ هشت = 17