- سایت خبری مجلس اعلای اسلامی عراق - http://almejlis.ir -

دو شرط آیت الله سیستانی برای پایان قطع رابطه با سران سه قوه عراق

به گزارش روزنامه الاخبار لبنان، آیت الله سیستانی، مرجعیت عالیقدر تشیع درخواست دیدار روسای سه گانه عراق را تا زمان حصول دو شرط، رد کرده است.

به گزارش میدل ایست نیوز، روزنامه الاخبار لبنان امروز شنبه فاش کرد که آیت الله العظمی سید علی سیستانی، مرجع عالی قدر شیعیان عراق درخواست‌هایی از سوی سران سه قوه عراق برای دیدار با ایشان را نپذیرفته‌اند.

این روزنامه در گزارشی نوشته است، «برهم صالح» رئیس جمهور و «عادل عبدالمهدی»، نخست‌وزیر و «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق درخواست‌هایی را برای دیدار با آیت الله سیستانی مطرح ساختند تا «به رضایت مرجعیت دست یافته و از ابتدای کار خود، مشروعیت برای خود دست و پا کنند»؛ اما پاسخ مرجعیت به درخواست آنها ناامید کننده بوده است، چرا که مرجعیت از دیدار با آنها عذر خواست. این موضع‌گیری نشان می‌دهد که «مرجعیت خواهان تحول جدی در عملکرد سران سه قوه است تا پس از تحقق این مهم، باب دیدار با آنها را باز کند».

روزنامه الاخبار نوشت، اگر «مقتدی صدر»، رهبر جریان صدر و «هادی العامری»، رهبر ائتلاف الفتح به عبدالمهدی مهلت یک ساله برای حل پرونده‌های حل و فصل نشده داده‌اند، «این مهلت‌دهی» از سوی نجف اشرف نیز مطرح شده، اما این مهلت به این میزان نخواهد بود، بلکه طبق گفته منابع آگاه که در مصاحبه با الاخبار گفته‌اند «این ضرب الاجل بسیار کمتر از یک ساله است».

این روزنامه تصریح کرد: «موضع‌گیری مطلوب از مقامات عراقی این است که دست به تحرک جدی در دو سطح بزنند: نخست اینکه پیشرفتی در بخش خدمات‌رسانی صورت بگیرد که رضایت مردم را جلب کند، دوم اینکه گام‌های جدی در زمینه مبارزه با فساد و بازخواست عاملان پرونده‌های فساد برداشته شود».

روزنامه مذکور در پایان افزود: در صورتی که پیشرفتی در این دو سطح حاصل شود، «قطع رابطه مرجعیت با این مقامات پایان می‌یابد» اما شکست در تحقق این مهم‌ باعث خواهد شد زمان امتناع از انجام هرگونه دیداری از این دست «طولانی شود» و مرجعیت هر از گاهی صرفاً به دیدار با مسئولان سازمان ملل بسنده و بیانیه‌هایی در ترغیب گروه‌های سیاسی برای انجام تعهداتشان صادر خواهد کرد.