- سایت خبری مجلس اعلای اسلامی عراق - http://almejlis.ir -

دولت کردستان عراق با اعلام اجرای تعهدات، منتظر رفع تحریم بغداد است

معاون نخست‌وزیر منطقه کردستان اعلام کرد که اربیل کلیه تعهدات لازم برای بازشدن فرودگاه‌ها و پرداخت حقوق کارمندان را انجام داده و منتظر نخست‌وزیر عراق است.

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «قباد طالبانی» معاون نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق، می‌گوید دولت کردستان تعهدات لازم برای بازگشایی دو فرودگاه بین‌المللی سلیمانیه و اربیل را انجام داده است و امیدوار است که «حیدر العبادی» نخست‌وزیر به وعده خود برای بازگشایی این دو فرودگاه پیش از عید نوروز عمل کند.

به نوشته پایگاه خبری «السومریة نیوز» [1]، وی طی یک کنفرانس خبری در سلیمانیه اعلام کرد: ما به کلیه تعهدات لازم درباره تصمیمات دولت عراق در قبال این فروگاه‌ها پایبند بوده‌ایم و امیدواریم که این دو فرودگاه بر اساس وعده العبادی، پیش از تعطیلات نوروز بازگشایی شود.

طالبانی افزود: ما کلیه اطلاعات لازم درباره فهرست حقوق‌‌های کارمندان را در اختیار دولت گذاشته‌ایم و منتظر اقدام بغداد برای پرداخت این حقوق‌ها هستیم.

حزب «همپیمانی برای دموکراسی و عدالت» به ریاست «برهم صالح»، ۹ مارس جاری اعلام کرد که نخست‌وزیر عراق به رهبر این حزب وعده داده تا حقوق کارمندان دو وزارتخانه بهداشت و آموزش‌و‌پرورش را به زودی پرداخت کند و پروازهای بین‌‌المللی فرودگاه‌های سلیمانیه و اربیل قبل از نوروز از سر گرفته شود.

۲۹ سپتامبر گذشته، دفتر اطلاع‌رسانی نخست‌وزیر عراق، اعلام کرد که کنترل فرودگاه‌ها و گذرگاه‌های مرزی منطقه کردستان را به منظور جلوگیری از فساد و قاچاق به دست می‌گیرد.

تنش میان دولت مرکزی عراق در بغداد با دولت کردستان در اربیل پس از آن آغاز شد که مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان، در اقدامی یکجانبه و در سایه مخالفت بغداد و حتی مخالفت دوستان اربیل در منطقه و خارج از آن، در سپتامبر گذشته (۲۰۱۷) همه‌پرسی جدایی کردستان از عراق را برگزار کرد.