- سایت خبری مجلس اعلای اسلامی عراق - http://almejlis.ir -

در واکنش به کسب جایزه صلح نوبل؛ برهم صالح: تکریم «نادیه مراد» به مثابه تکریم پایداری عراقی‌هاست

رئیس جمهور عراق در واکنش به کسب جایزه صلح نوبل از سوی زن ایزیدی آنرا به مثابه گرامیداشت مبارزه و پایداری عراقی ها در برابر تروریسم و افراط گرایی دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر [1] به نقل از النهرین، برهم صالح رئیس جمهور عراق در تماس تلفنی با نادیه برند جایزه صلح نوبل به وی به خاطر کسب این جایزه تبریک گفت و افزود: گرامیداشت نادیه مراد در واقع اقرار دنیا به رنج ایزدی ها و همه قربانیان تروریسم و تکفیری ها در عراق است و  تقدیر از شجاعت آن و دفاع از حقوق قربانیان است. این تکریمی از مبارزه و پایداری عراقی ها در برابر تروریسم و افراط گرایی است.

حیدر العبادی نخست وزیری که دوره نخست وزیری اش تمام شده است نیز به نادیه مراد تبریک گفت.

سفارت آمریکا در عراق نیز امروز جمعه ضمن تبریک به نادیه مراد برایش آرزوی موفقیت کرد.

شایان ذکر است که «نادیه مراد باسی طه» زن ایزیدی عراقی از روستای کوجو در سنجار در استان نینوا و متولد ۱۹۹۳ است. وی در آگوست ۲۰۱۸ با عابد شمدین در آلمان ازدواج کرد. وی یکی از قربانیان اقدامات وحشتناک داعش بود. داعش پس از قتل ساکنان روستا از جمله مادر نادیه مراد و شش نفر از برادرانش، وی را به کنیزی بردند. داعشی ها هنگامی که به روستای نادیه مراد حمله کردند ظرف یک ساعت بیش از ۷۰۰ مرد را کشتند که در میان آنها ۶ برادر نادیه قرار داشتند. نادیه مراد به همراه ۱۵۰ زن دیگر به موصل برده شدند اما پس از مدتی موفق به فرار از دست داعشی ها و رسیدن به مکانی امن شد و سپس به آلمان رفت و در آنجا تحت درمان قرار گرفت.

وی از سوی داعشی ها مورد تجاوز و خشونت جنسی واقع شد. وی هنگامی که نوزده ساله بود در سنجار در شمال عراق به کنیزی برده شد و آن هنگامی بود که داعشی ها ساکنان روستا را قتل و عام کردند به گونه ای که ۶۰۰ ایزدی را در این روستا کشتند. نادیه یکی از ۶۷۰۰ زن ایزیدی بود که از سوی داعشی ها به عنوان کنیز به موصل برده شدند و در معرض ضرب و شتم و سوزانده شدن با سیگار قرار گرفتند. وی مورد تجاوز داعشی ها قرار گرفت و هنگامی که در یک خانه در اسارت بود موفق به فرار شد. وی شاهد اقدامات وحشتناک داعش علیه زنان و دختران ایزیدی بود و پس از آنکه از چنگ داعش گریخت با حضور در رسانه ها و مجامع بین الملل به رسوایی تکفیری ها پرداخت. از جمله در ۱۸ دسامبر گذشته با حضور در شورای امنیت به مورد تجاوز قرار گرفتنش از سوی داعشی ها و تبدیل شدن به کالایی جنسی از سوی تکفیری ها که میان آنها خرید و فروش قرار می گرفت پرده برداشت. وی با رئیس جمهور مصر، رئیس دانشگاه الازهر و رئیس جمهور یونان دیدار کرده است.

نادیه مراد از سوی وزارت مهاجرت عراق به طور رسمی برای کسب جایزه صلح نوبل به خاطر آگاه کردن دنیا از رنج های زن عراقی به ویژه زنان ایزدی در مناطقی که تحت اشغال داعش بودند، نامزد شد و این جایزه را دریافت کرد.