- سایت خبری مجلس اعلای اسلامی عراق - http://almejlis.ir -

دادگاه عراق ۱۹ زن روسی را به حبس ابد محکوم کرد

دستگاه قضایی عراق امروز (یکشنبه) حکم حبس ابد ۱۹ زن روسی را به اتهام پیوستن به گروه تروریستی داعش صادر کرد.

به گزارش سایت عراقی ‘سومریه نیوز’، ‘زیاد سبسبی’ عضو شورای فدرال روسیه از جمهوری چچن در همین رابطه گفت: دست کم ۶۰ زن روسی تبار به اتهام‌ عبور غیر قانونی از مرزها و همدستی با داعش در دادگاه های عراقی حضور خواهند یافت.
وی افزود: با وجود اینکه بیشتر زنان بازداشت شده، این اتهام ‌ها را انکار کردند، اما دستگاه قضایی عراق ممکن است در حق برخی از این زنان حکم ‌هایی از زندان تا حبس ابد و اعدام را صادر کند.
سبسبی یادآور شد که دستگاه قضایی عراق در ماه آوریل (فروردین / اردیبهشت) حکم اعدام دو زن از آذربایجان و سه زن از قرقیزستان و در ماه فوریه (بهمن/اسفند) نیز حکم‌های مشابهی را برای ۱۶ زن از ترکیه صادر کرده بود.
مقامات قضایی عراق در حالی خبر از بازداشت زنان خارجی عضو داعش و صدور احکام قضایی در حق آنها می دهند که ارتش عراق در حال پاکسازی آخرین بقایای این گروه تروریستی در کشور خود است.
داعش در سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) مناطق زیادی از عراق را به اشغال در آورد و این کشور را به مدت چند سال به صحنه خشونت ها و درگیری های بی امان تبدیل کرد.
چگونگی برخورد قضائی با تروریست های خارجی عضو داعش در عراق بویژه زنان داعشی، یکی از مشکلات مقامات عراقی است چرا که از یکسو طبق قوانین داخلی و بین المللی ملزم به برخورد با آنها هستند و از سوی دیگر بخصوص در مورد صدور حکم اعدام برای زنان، مورد اعتراض های حقوق بشری در کشورهای غربی قرار می گیرند.