پنج شنبه ۳۰ فروردین ۰۳ - April 18, 2024

آخرین اخبار

کدخبر : 14322
یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۵:۲۹

حیدر العبادی کاندیدای ائتلاف النصر برای نخست وزیری عراق

مشاور امنیت ملی عراق و یکی از رهبران ائتلاف النصر اعلام کرد که نخست وزیر کنونی کاندیدای این ائتلاف برای کسب دوباره این منصب است.

مشاور امنیت ملی عراق و یکی از رهبران ائتلاف النصر اعلام کرد که نخست وزیر کنونی کاندیدای این ائتلاف برای کسب دوباره این منصب است.

به گزارش ایسنا، فالح الفیاض، مشاور امنیت ملی عراق طی گفت‌وگو با شبکه “روداوو” اعلام کرد که کاندیدای ما در ائتلاف النصر برای کسب منصب نخست‌وزیری حیدر العبادی، نخست وزیر کنونی است و قطعا ائتلاف‌های دیگر نیز افرادی را معرفی خواهند کرد.

وی افزود: همچنان گفت‌وگوها میان ائتلاف‌های مختلف برای تشکیل فراکسیون بزرگتر در پارلمان در جریان است و ما بر این عقیده‌ایم که این فراکسیون پس از اعلام نتایج شمارش دستی آرا مشخص خواهد شد.

این در حالی است که مقتدی صدر، رهبر جریان صدر در ۳۱ ژوئیه برنامه سیاسی دولت آینده عراق را اعلام و به شروطی که باید نخست وزیر آینده داشته باشد، اشاره کرد که از جمله آنها مستقل بودن و خارج از پارلمان بودن فرد مورد نظر بود.

صدر افزوده بود، نخست وزیر آینده نباید دو تابعیتی باشد، همچنین مورد قبول در سطح ملی بوده و مواضع ملی داشته باشد، همچنین اختیارات کامل داشته و بدون مداخله احزاب کار کند.

صدر تاکید کرده بود،‌ فرد مورد نظر برای این پست نباید برای انتخابات آینده نامزد شود و وجهه خوبی داشته و به چند زبان مسلط باشد.

از سوی دیگر، یک منبع در دفتر العبادی شنبه گفت که العبادی به کسب دوباره منصب نخست‌وزیری نزدیک شده است، البته این موضوع بستگی به موافقت مرجعیت دینی در نجف دارد.

وی مدعی شد: العبادی درباره تشکیل دولت جدید از یک طرف با نوری مالکی، رهبر ائتلاف دولة قانون و هادی العامری، رهبر ائتلاف الفتح و از سوی دیگر با دو حزب اصلی کردها به تفاهماتی دست یافته است. کردها تاکنون نه تنها با نخست وزیری دوباره حیدر العبادی هیچ‌گونه مخالفتی نکرده‌اند بلکه اتحادیه میهنی کردستان عراق تمایل زیادی را برای نخست وزیری وی نشان داده است.

این منبع ادعا کرد: توافقات به خوبی به نفع حیدر العبادی پیش می‌رود و پس از توافق صورت گرفته در میان احزاب شیعه برای تشکیل دولت جدید تحت رهبری العبادی شرط شد که دولت جدید با مخالفت مرجعیت دینی روبه‌رو نشود.

این منبع تصریح کرد: احزاب سیاسی عادت کرده‌اند که مخالفت مرجعیت دینی را به صورت کتبی و یا شفاهی دریافت کنند، همانطور که در رابطه با نخست وزیر اسبق اتفاق افتاد، اما این بار تاکنون هیچ‌گونه مخالفتی با این امر دیده نشده خصوصا اینکه مرجعیت دینی مشخصاتی را برای نخست وزیر آینده عراق اعلام کردند که می‌تواند بر چند شخص مطابقت کند.

این منبع در ادامه تاکید کرد: رویکرد نخست وزیر آینده را این خصیصه‌ها مشخص می‌کند.

عبد المهدی الکربلایی، ‌نماینده آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی،‌ مرجع عالی‌قدر شیعیان اخیرا در خطبه نماز جمعه صفاتی را برای نخست وزیر آینده عراق ترسیم کرده بود که اعضای حزب “الدعوة الاسلامیة” بر این عقیده‌اند که این توصیفات بر شخصیت العبادی صدق می‌کند.

برچسب ها :
دیدگاه شما


− 3 = دو