- سایت خبری مجلس اعلای اسلامی عراق - http://almejlis.ir -

حمودی در مصاحبه با «روسیا الیوم»: اگر روحانیت نبود عراقی در کار نبود

دکتر همام حمودی، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق، در گفت‌وگو با شبکه «روسیا الیوم» تأکید کرد که بدون حضور روحانیت در عراق این کشور اوضاع دیگری داشت و چه بسا امروز عراقی وجود نداشت.

دکتر همام حمودی که برای شرکت در کنفرانس سالانه استراتژی روسیه و جهان اسلام عازم این کشور شده در دیدار با شبکه روسیا الیوم خبر داد که ایالات متحده نیروهای سیاسی عراق را تحت فشار قرار داده بود تا گزینه خود را برای نخست وزیری عراق تحمیل کند اما نیروهای سیاسی حاضر به پذیرش این گزینه تحمیلی نشدند.

او گفت که دولت جدید عراق در پی آن است که اقتدار دولت مرکزی عراق را به آن برگرداند و مجلس اعلای اسلامی عراق در این راه از آن کاملاً حمایت می کند.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق درباره نفوذ ایران در عراق تأکید کرد که در عرصه اقتصادی نفوذ ترکیه بیشتر است و در عرصه سیاسی نیز بسیاری از مقامات به امریکا نزدیک‌ترند و افزود:«همه ما در عراق می‌خواهیم که عراق به جایگاه واقعی خود در منطقه بازگردد و حکومتی با ثبات و قدرتمند و عدالت‌محور در آن شکل بگیرد».

او تجربه تشکیل دولت کنونی عراق را متفاوت با ۱۵ سال گذشته دانست به این لحاظ که نخست وزیر نماینده هیچ حزبی در پارلمان نیست و با توافق تشکل‌های بزرگ سیاسی به قدرت رسیده است و اکثر وزرا بر اساس توانمندی و کارآمدی انتخاب شده‌اند نه سهمیه‌بندی سیاسی و حزبی.

دکتر حمودی با اشاره به شایعاتی که درباره نیروهای حشد الشعبی مطرح می‌شود و آنان را نیروهای افراطی قلمداد می‌کند گفت که همین شایعات پیش‌تر درباره نیروهای ویژه مبارزه با تروریسم مطرح می‌شد و آنها را نیروهای وابسته به امریکا می‌دانستند اما این نیروها ملی بودن خود را ثابت کرده اند و افزود که حشد الشعبی بخشی از نظام امنیتی عراق است که تابع قانون عراق و زیر نظر فرمانده کل نیروهای مسلح عمل می کند.