پنج شنبه ۹ فروردین ۰۳ - March 28, 2024

آخرین اخبار

پر بیننده ها

کدخبر : 17068
شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۵:۲۱

جمعه استقلال و حاکمیت عراق، تظاهرات میلیونی علیه آمریکا

تظاهرات «جمعه میلیونی» مردم عراق در مخالفت با حضور نیروهای آمریکایی، امروز در بغداد برگزار شد که طی آن مردم عراق بر لزوم اخراج اشغالگران از کشورشان تاکید کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رسانه‌های عراقی، هم اکنون خیل عظیم جمعیت مردم عراق روانه خیابانها شده و در حال حرکت به سمت محل برگزاری تظاهرات هستند.

این تظاهرات در منطقه “الجادریه” در مرکز شهر بغداد برگزار می‌شود.

مردم عراق یکصدا خواهان خروج نیروهای اشغالگر آمریکایی از کشورشان هستند.

‎تظاهرات کنندگان شعار “بره بره آمریکا” (آمریکا برو بیرون) سرمی‌دهند.

‎از نکات قابل توجه در این راهپیمایی این است که تظاهرات کنندگان کفن پوشان به طور گسترده پرچم‌های عراق را در دست دارند.

در همین حال، خبرنگار شبکه المیادین از عزیمت تظاهرات‌کنندگان به سمت میدان التحریر در مرکز شهر بغداد خبر داد. خبرنگار این شبکه گزارش داد که تظاهرات کنندگان “کفن پوش” هستند و پرچم‌های عراق را در دستان خود دارند. بر اساس این گزارش، هواداران گروههای مقاومت و عشایر با در دست داشتن پرچم‌های خاص خود در تظاهرات شرکت کرده‌اند.

المیادین گزارش داد که پیام تظاهرات این است که گروههای مقاومت دارای پایگاه مردمی گسترده‌ای هستند و برای اجرای مصوبه اخراج آمریکایی‌ها فشار خواهند آورد. المیادین تاکید کرد: تظاهرات امروز اولین تظاهرات مردمی در نوع خود با این خیل گسترده جمعیت برای محکوم کردن حضور بیگانگان در عراق و لزوم خروج آنها از این کشور است.

شبکه العالم گزارش داد که مردم از شهر بصره و استانهای جنوبی عراق برای شرکت در تظاهرات میلیونی به بغداد آمده‌اند.

شبکه المنار لبنان نیز گزارش داد که عراقی‌ها از مناطق و طوایف مختلف برای مشارکت در تظاهرات میلیونی اخراج نیروهای آمریکایی رهسپار بغداد شده‌اند.

این تظاهرات تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار می‌شود و برخی خیابانهای شهر بغداد همزمان با برگزاری تظاهرات میلیونی برای تامین امنیت تظاهرات کنندگان بسته شده است.‎

شبکه ماهواره‌ای العهد عراق گزارش داد شیوخ عشایر، علما، سالخوردگان نیز در تظاهرات میلیونی محکومیت حضور اشغالگران آمریکایی شرکت کرده‌اند.

شبکه الجزیره مباشر این تظاهرات را به صورت زنده پخش می‌کند، اما شبکه‌های العربیه و الحدث سعودی و اسکای نیوز عربی امارات علاقه‌ای به انعکاس این رویداد بسیار مهم ندارند.

در تصاویری که شبکه الجزیره مباشر پخش می‌کند، شرکت کنندگان در این تظاهرات میلیونی، پرچم آمریکا را به آتش کشیدند.

بر اساس گزارش شبکه ماهواره‌ای العهد عراق،‌نعم نعم للسیاده(حاکمیت آری)،‌نعم نعم للعراق(عراق آری) و کلا کلا لمحتل(اشغالگر،‌هرگز) از جمله شعارهای شهروندان عراقی در راهپیمایی میلیونی امروز است.

تصویری که مردم بر مخالفت خود با جوکرهای آمریکایی(واژه‌ای که مردم عراق درباره عناصر نفوذی و خرابکار که به بستن خیابان‌ها و ادارات دولتی و تهدید و ارعاب مردم و اغتشاش و کشتار دست می‌زنند، به کار می‌برند)

در حال حاضر شماری از شرکت کنندگان در تظاهرات در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه العهد تاکید می‌کنند که خواسته اصلی ما اخراج نظامیان اشغالگر از عراق است.مشارکت امروز ما پیام روشنی به آمریکایی‌ها برای خارج کردن نظامیانش از عراق است.

شهروندان عراقی تاکید می‌کنند : هرگز از خواسته اول و آخر خود یعنی خروج نظامیان اشغالگر از کشورمان کوتاه نخواهیم آمد.

«جعفر البطاط» فرمانده نیروهای پلیس فدرال عراق تاکید کرد شمار شرکت کنندگان در تظاهرات امروز از یک میلیون نفر فراتر رفته است.

شهروندان عراقی به نشانه مخالفت خود با حضور آمریکایی‌ها و تجاوزگری آنها به حاکمیت عراق، آدمک دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را به دار کشیدند.

شرکت کنندگان در این تظاهرات میلیونی تصریح می‌کنند که «کلا کلا احتلال»(اشغالگری هرگز) همچنان شعار دائمی و مستمر ما در برابر اشغالگران است. ما خواهان استقلال عراق هستیم و با هرگونه دخالت در امور داخلی آن مخالفیم.

الله اکبر، الله اکبر، امیرکا الشیطان الاکبر از دیگر شعارهای مردم در این تظاهرات میلیونی است.

نعیم العبودی از نمایندگان پارلمان عراق گفت تظاهرات امروز همه پرسی مردمی برای حمایت از مصوبه پارلمان در اخراج نظامیان آمریکایی از عراق است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مقتدی صدر روز سه‌شنبه بیست و چهارم دی (۱۴ ژانویه) طی فراخوانی از مردم عراق برای شرکت در تظاهرات میلیونی یکپارچه در محکومیت حضور نظامیان آمریکایی و تجاوزات مستمر آنها دعوت کرد.

این درخواست با واکنش مثبت و حمایت سریع گروه‌های مقاومت و جریان‌های سیاسی نماینده اکثریت ملت عراق روبه‌رو شد.

درپی اقدام آمریکا در به شهادت رساندن سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابو مهدی المهندس معاون رئیس هیئت الحشد الشعبی عراق، پارلمان عراق در مصوبه‌ای خواهان اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور شد.

برچسب ها :
دیدگاه شما


5 × هشت =