- سایت خبری مجلس اعلای اسلامی عراق - http://almejlis.ir -

تحرکات «سه جانبه لبنان – عراق – اردن» برای «آشتی با سوریه»

منابع نزدیک به «جبران باسیل»، وزیر امور خارجه دولت پیشبرد امور لبنان، خبر دادند که وی طرحی برای دعوت سوریه به کنفرانس عربی توسعه اقتصادی و اجتماعی که قرار است ۱۹ ژانویه در بیروت برگزار شود در پیش گرفته است.

به گزارش میدل ایست نیوز این منابع آگاه به «الشرق الاوسط» خبر داده اند که باسیل در پی پیشنهاد سه جانبه «لبنان ـ عراق ـ اردن» و با حمایت مصر مبنی بر دعوت از سوریه به کنفرانس بیروت است تا روز چهارشنبه در نشست هماهنگی نمایندگان دائمی کشورهای عربی در اتحادیه عرب در قاهره در دستور کار قرار گیرد.

این منبع بعید ندانسته اند که این طرح باسیل به موفقیت برسد و افزوده اند که هدف باسیل آن است که کنفرانس آتی بیروت «کنفرانس صلح با سوریه» باشد.

پیش از این جبران باسیل اعلام کرده بود که دعوت کننده کشورها به این کنفرانس اتحادیه عرب است و لبنان صرفا برگزارکننده آن است، اما لبنان می تواند پیشنهادهایی به اتحادیه عرب مطرح کند و برای بازگشت سوریه به اتحادیه تلاش کند.

روز گذشته «میشل عون» رئیس جمهور لبنان اعلام کرد که نبود توافق در لبنان بر سر تشکیل دولت باعث نمی شود که کنفرانس بیروت به تعویق بیفتد.

نشست تدارکاتی برگزاری کنفرانس عربی توسعه اقتصادی و اجتماعی قرار است روز چهارشنبه در مقر دائم اتحادیه عرب در سطح نمایندگان دائم در قاهره برگزار شود.

در هفته های گذشته تلاش های کشورهای عربی برای برقراری روابط با سوریه شدت گرفت. امارات در اوایل هفته گذشته سفارت خود را در دمشق بازگشایی کرد و بحرین نیز اعلام کرد که سفارتش مانند سابق به فعالیت خود ادامه می دهد. هم زمان تلاش هایی برای خارج کردن عضویت سوریه از اتحادیه عرب از حالت تعلیق آغاز شده است.