- سایت خبری مجلس اعلای اسلامی عراق - http://almejlis.ir -

بیانیه مقتدی صدر درباره «پشت پرده» آنچه در فضای سیاسی عراق رخ می دهد

«مقتدی صدر»، رهبر جریان صدر عراق در پیامی توییتری اظهاراتی را در رابطه با وضعیت سیاسی این کشور ذکر کرد.

در متن این پیام آمده است:

چند نکته مهم را به اطلاع ملت می‌رسانم تا کاملاً از آنچه که در پشت پرده سیاسی پارلمانی و دولتی رخ می‌دهد اطلاع یابند؛ از جمله این امور، مسائل ذیل است:

۱ برخی بر تقسیم بندی‌های طائفه‌ای، نژادی و حزبی و ریشه دار کردن دولت عمیقِ قدیمی و جدید اصرار دارند. من همچنان بر این موضع خود هستم که دولت فقط باید متشکل از تکنوکرات‌های مستقل باشد نه چیز دیگر و اینکه همگان برای تحقق منفعت ملت و نه یک حزب و گروه خاص تلاش کنند.

۲٫ من همان‌گونه که خود را از تشکیلات کابینه کنار کشیده و تمایل داشته‌ام که دولت از تکنوکرات‌های مستقل تشکیل شود اما جز تعداد اندکی در این زمینه ما را پشتیبانی نکردند… اما من از اینجا و با وجود اینکه این امر از یک سو به ضعف سیاسی در کالبد اصلاح و از سوی دیگر به خیزش برخی از فاسدان برای رسیدن به پست‌ها می‌انجامد اما من بر این مسئله مصمم هستنم که خود را از پست‌هایی که بر اساس معیارهای اشتباه خواهد بود، دور نگه دارم. حتی اگر این امر بر اساس آن چیزی باشد که آنها می‌خواهند، من برائت خود را از آنها اعلام کرده و پشتیبانی برای افراد فاسد نخواهم بود.

۳ اوضاع خدمات‌رسانی همچنان نابسامان است… شاید دولت عملاً نمی‌تواند خدمات رسانی را بهبود بخشد.

۴ همچنان سیاستمداران بر این مسئله اصرار دارند که با رای‌گیری‌های پارلمانی به نفع خود و طرف‌های دیگر عمل کنند و من این مسئله را یک فساد علنی آشکار می‌دانم.

۵ ما امید این را داشتیم که وطن‌دوستی ویژگی مهم دولت باشد و تصمیم‌گیری‌ها بر مبنای منافع عراقی باشد اما متاسفانه تصمیم‌گیری‌ها همچنان از پشت مرزها اتخاذ می‌شود.

۶٫برخی از طرف‌ها در پی برافروختن آتش درگیری‌های منطقه‌ای هستند تا این چنین، عراق را در معرض خطر قرار دهند. من این اقدامات را ممنوع و بلکه حرام می دانم زیرا مردم و مقدسات کشور را در مخاطره قرار می دهد.

۷٫در صورتی که مردم تظاهرات‌ مسالمت‌آمیزی در راستای مطالبه خدمات‌رسانی برگزار کنند، دولت باید این تظاهرات را فارغ از گرایش‌های تظاهرات‌کنندگان مورد حمایت قرار داده و از برخورد با آنان بپرهیزد.

۸٫عملکرد شورای مبارزه با فساد بسیار کم‌رنگ و ضعیف بوده است، پس اگر این شورا به وظایف خود عمل نکند، این امر بدین معناست که نسبت به فساد موجود و افراد مفسد رضایت دارد و این امر گسترش فساد و تسلط افراد مفسد را به دنبال خواهد داشت.

۹٫باید از همه مرزها نه تنها حمایت امنیتی بلکه حمایت اقتصادی و اجتماعی هم به عمل آید. این دشمن نیست که تنها به مرزها رخنه می کند بلکه مواد مخدرِ وارد شده، کشور را فرا گرفته و موجب تباهی مردم شده است همچینن کالاهای ممنوعه و غیربهداشتنی هم بازارهای عراق را پر کرده است.

۱۰٫ من خواهان تقویت نقش پررنگ ارتش، پلیس و نیروهای امنیتی عراق و عدم فرصت‌دهی به حزب‌گرایان و طائفه‌گران برای تسلط بر مقدرات و سرنوشت مردم نه تنها در موصل و مناطق آزاد شده بلکه در سراسر خاک عراق هستم زیرا که اعتبار و هیبت عراق از هیبت ارتش، پلیس و نیروهای امنیتی کشور ناشی می شود، در این خصوص می گویم: اگر سرایا السلام مانعی در برابر این امر است، من آماده‎‌ هر گونه تصمیم گیری در این باره هستم.