- سایت خبری مجلس اعلای اسلامی عراق - http://almejlis.ir -

بیانیه مجلس اعلای اسلامی عراق در سالروز تصویب قانون اساسی

مجلس اعلای اسلامی عراق در سیزدهمین سالروز تصویب قانون اساسی عراق از همه نیروها و طیف های ملت عراق خواست که برای پاسداری از قانون اساسی و اجرای صحیح آن بکوشند.

در این بیانیه که روز سه شنبه منتشر شد تأکید شده که این حقیقتی انکارناپذیر است که قانون اساسی عراق به دست فرزندان ملت عراق و نمایندگان همه طیف های ملت عراق نوشته شد و بازتاب دهنده آمال و خواسته های کشور و ستون فقرات و بنیان اصلی روند دموکراتیک در کشور پس از دهه ها ظلم و استبداد است.

این بیانیه افزوده که تجربه سیزده سال گذشته بنیان های سالم و درستی برای روند سیاسی عراق تشکیل داد بی آنکه بخواهیم خطاها و نکات منفی و قانون شکنی ها را نادیده بگیریم و تأکید کرده که در این سال های تجربه دموکراسی ملت عراق توانستند بسیاری از خطرات و تهدیدها و توطئه ها را پشت سر گذارند که یکی از مهم ترین این توطئه حمله های داعش بود که امروزه در نخستین سالروز پیروزی نهایی بر آن به سر می بریم.

در این بیانیه آمده که آشکارترین نشانه اهمیت تدوین قانون اساسی کشور آن است که همه نیروها و تشکل های سیاسی و اجتماعی امروز بر ضرورت پایبندی به آن و مبنا قراردادن آن در اختلافات و حل مشکلات و اصلاح اشتباهات و ادامه دادن روند ساختن دولت و جامعه تأکید می کنند.

در پایان این بیانیه بر اهمیت پاسداری از قانون اساسی از سوی همه طیف ها و گروه های ملی عراق با هدف تثبیت ریشه های دموکراسی و مشارکت سیاسی و هم زیستی مسالمت آمیز تأکید شده است.