- سایت خبری مجلس اعلای اسلامی عراق - http://almejlis.ir -

بیانیه رسمی مجلس اعلای اسلامی عراق درباره انفجارهای اخیر در عراق

مجلس اعلای اسلامی عراق با صدور بیانیه ای رسمی به انفجارهای اخیر در انبارهای سلاح و مهمات حشد الشعبی که اسرائیل متهم اول آن است واکنش نشان داد.

متن این بیانیه به این شرح است:

مجلس اعلای اسلامی عراق با نگرانی شدید حملات علیه مواضع نظامی و امنیتی کشور را که باعث شهادت چند تن شد و تحولی پرمخاطره در نقشه‌های خصمانه علیه عراق و نقض حاکمیت ارضی و تلاش برای تعرض به منابع قدرت عراق بود. این حمله در حالی انجام شد که نیروهای عراقی به پیروزی بزرگی بر پروژه صهیونیستی داعش دست زدند و معادله قدرت را در منطقه بر هم زدند و عراق را به جایگاه و اعتبار شایسته‌اش در سطح منطقه و جهان بازگرداندند.

در پی این تحولات و پیامدهای آن مجلس اعلای اسلامی عراق بر این نکات تأکید می کند:

اول: مخالفت کامل و شدید با هرگونه نقض حاکمیت ارضی عراق و تأکید بر اینکه حمله به هر گروه یا بخشی از خاک عراق تعرض کل عراق، چه حکومت و چه ملت، است و سران قوای سه گانه موظف به گرفتن موضعی قاطع و بازدارنده دربرابر آن هستند. موضعی که اراده آزاد ملت سرفراز عراق و نیروهای ملی آن را بازتاب دهد.

دوم: همه نهادهای حکومت مسئولیت تجدید نظر در همه توافقات امنیتی بسته شده با همه کشورهای مرتبط با این حملات را بر عهده دارند تا بررسی کنند که این کشورها تا چه در عمل به تعهدات خود جدی بوده‌اند و از این راه منافع ملی عراق در این توافقات را بررسی کنند.

سوم: آنچه در عراق رخ داد هم‌زمان با زنجیره‌ای از حملات در کشورهای دوست و برادر بود که نشان‌دهنده نقشه‌ای خطرناک برای برهم زدن اوضاع منطقه و کشیدن رمق کشورهای منطقه است.

چهارم: رژیم صهیونیستی ویرانی عراق را در رأس اهداف خود قرار داده است، چون کینه‌ای تاریخی به ملت اصیل عراق دارد که بیانگر عمق تمدنی منطقه و مهد نبوت و امامت و رسالت‌های آسمانی هستند. ملت عراق باید به این موضوع آگاه باشد و نوع چالش‌ها را بشناسد و پیوند با نیروهای سیاسی ملی و نیروهای نظامی و امنیتی و حشد الشعبی و همه دست‌اندرکاران پیروزی تاریخی عراق را مجسم سازد.

پنجم: همه نیروهایی که خیر منطقه را می‌خواهند و در پی صلح و ثبات هستند باید نقشی اثرگذار در حمایت از عراق در محافل بین المللی بر عهده بگیرند و با مسئولیت‌پذیری دربرابر این حملات موضع بگیرند و به حرمت حاکمیت ارضی عراق را پاس دارند، زیرا امنیت و ثبات منطقه وابسته به امنیت و ثبات عراق است.

ششم: از دستگاه‌های امنیتی می‌خواهیم که احتیاط و هشیاری خود را افزایش دهند و از دولت نیز می‌خواهیم که نظام رصد و دفاع هوایی کشور را متناسب با چالش‌ها تقویت کند.

هفتم: مجلس اعلای اسلامی عراق بر حمایت از فرمانده کل نیروهای مسلح در اقداماتی که برای مدیریت این بحران با نگاه آینده‌نگر و روحیه ملی و مسئولانه پیش گرفته تأکید می‌کند.

ایمان داریم که واکنش‌های غیرتمندانه و صادقانه مردمی سرفصل اقتدار عراق جدیدی است که با روحیه پیروزی دشمنان را به مبارزه می‌طلبد.. همان‌طور که با اتحاد و هویت اصیل و ایمان قدرتمند و حکمت و شجاعت مرجعیت و فداکاری فرزندان غیور و خون شهیدان والامقام بر داعش پیروز شدیم از این چالش نیز با سرفرازی گذر خواهیم کرد و بر هرکه در پی تعرض به حاکمیت و کرامت ماست پیروز خواهیم شد.

مجلس اعلای اسلامی عراق
۲۸/۸/۲۰۱۹