جمعه ۳۱ فروردین ۰۳ - April 19, 2024

آخرین اخبار

کدخبر : 13250
چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۶:۴۹

بهره‌برداری انتخاباتی سعد الحریری از سفر رهبر گروه «عصائب» عراق

رسانه‌های لبنانی می‌گویند دادستانی لبنان به دستور نخست‌وزیر، قرار بازداشتی برای رهبر گروه عصائب اهل الحق عراق صادر کرده؛ کسی که اخیرا به لبنان سفر و رژیم صهیونیستی را تهدید کرد.

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در ۱۵ ماه جاری (ژانویه) ارتش و امنیت عمومی لبنان در ابلاغیه‌ای به تمامی ورودی‌های زمینی، دریایی و هوایی بر لزوم بازداشت «شیخ قاسم هادی خزعلی» (متولد ۱۹۷۴ شهر صدر عراق)  دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق (در صورت ورود به لبنان به صورت غیرقانونی) تأکید کردند.

بر اساس گزارش روزنامه «الاخبار»، این ابلاغیه پس از درخواست دادستان «سمیر حمود» صادر شده است؛ منابع امنیتی ادعا کرده‌اند پس از تحقیقات مشخص شده شیخ الخزعلی به صورت غیرقانونی وارد لبنان شده و همچنین «سعد الحریری» نخست‌وزیر دستور داده جلوی ورود شیخ الخزعلی و هر شخص یا طرفی که با فعالیت‌های نظامی در ارتباط است، گرفته شود.

منابع مطلع این دستور بازداشت را مرتبط با تب کنونی انتخابات در داخل لبنان می‌دانند؛ این اقدام منجر به محبوبیت مردمی سعد الحریری خواهد شد که رقبایش در داخل جریان سیاسی‌اش را به رفتن به سمت حزب‌الله متهم می‌کند؛ همانگونه که منجر به جلب توجه عربستان نیز خواهد شد؛ عربستانی که با حزب‌الله و الحشد الشعبی مخالف است و اکنون سعد الحریری رئیس جریان المستقبل در معرکه انتخاباتی‌اش نیازمند حمایت ریاض است.

در ماه دسامر سال گذشته (۲۰۱۷) ویدئویی منتشر شد که قیس الخزعلی با لباس نظامی به همراه تعدادی از اعضای مقاومت لبنان در مرزهای لبنان-فلسطین گشت‌زنی می‌کردند و این موضوع منجر به واکنش‌هایی در میان برخی احزاب لبنانی مانند المستقبل و جریان ۱۴ مارس شد.

تکذیب عصائب

اما دفتر سیاسی جنبش «عصائب اهل الحق» عراق؛ سه‌شنبه (امروز)، اعلام کرد که ورود خزعلی به اراضی لبنان به طور کاملا رسمی و قانونی بوده و وی از طریق فروگاه «الحریری» وارد خاک لبنان شده است.

پایگاه خبری «موازین نیوز»  عراق به نقل از «لیث العذاری» عضو این دفتر نوشت: ما از اقدام مقامات لبنان مبنی بر ممنوعیت سفر شیخ خزعلی به لبنان تعجب می‌کنیم زیرا سفر پیشین او به لبنان، کاملا رسمی با گذرنامه عراقی و از طریق فروگاه رفیق الحریری صورت گرفت.

دفتر سیاسی جنبش عصائب توضیح داد که «این اقدام مقامات لبنان یک واکنش سیاسی است نه قانونی. لذا ما نیز یک وکیل را برای پیگیری این مسئله مامور کرده‌ایم. زیرا اطمینان داریم که دستگاه قضایی لبنان حقیقت را آشکار خواهد کرد».

برچسب ها :
دیدگاه شما


+ دو = 5