سه شنبه ۲۸ فروردین ۰۳ - April 16, 2024

آخرین اخبار

کدخبر : 15329
شنبه ۳ آذر ۱۳۹۷ - ۵:۳۱

برهم صالح: روابط با ایران برای عراق بسیار حائز اهمیت است

«برهم صالح» در سخنرانی خود در کنفرانس بین المللی «گفت‌وگوهای مدیترانه» بر ضرورت بازسازی نظام سیاسی عراق به منظور بازگرداندن حس اعتماد شهروندان به حکومت تأکید کرد.

«برهم صالح» در سخنرانی خود در کنفرانس بین المللی «گفت‌وگوهای مدیترانه» بر ضرورت بازسازی نظام سیاسی عراق به منظور بازگرداندن حس اعتماد شهروندان به حکومت تأکید کرد.

به گزارش میدل ایست نیوز، برهم صالح روز پنج‌شنبه در این کنفرانس که در رم برگزار شد خبر داد که عراق به زودی مرکزی برای بازسازی کشور راه‌اندازی خواهد کرد که از همه شرکت‌ها و صندوق‌های مالی جهان برای سرمایه‌گذاری جهت احیای اقتصادی عراق دعوت خواهد کرد.

رئیس جمهور عراق تأکید کرد که لازمه پایان دادن به بحران بازسازی ساختار سیاسی کشور به منظور بازگرداندن حس اعتماد شهروندان به حکومت است وافزود که اصلاحات باید بر اساس قانون اساسی و دولت مدنی و حمایت از حقوق زنان و تعهد به این حقوق باشد.

او تأکید کرد که اینها اهدافی نیست که کشوری مانند عراق با سابقه چند دهه سرکوب و جنگ از عهده آنها برآید و چالش جدی‌تر این کشور اصلاحات اقتصادی و احیای اقتصاد عراق با درآمدها و منابع سرشار و موقیت جغرافیایی ویژه‌اش است.

برهم صالح گفت که فساد و سوء مدیریت باعث شده که عراق حکومتی رانتی داشته باشد و ادامه این وضعیت ممکن نیست.

او با اشاره به جمعیت ۳۸ میلیونی عراق و افزایش سالانه یک میلیون نفر به جمعیت کشور و اینکه ۷۰ درصد ساکنان عراق کمتر ۳۰ سال سن دارند، مشکل بیکاری را از مسائل جدی اجتماعی در عراق دانست و خبر داد که دولت جدید برنامه اصلاحات و اقتصادی گسترده‌ای را برای بازسازی بخش عمومی و استفاده از سرمایه‌گذاری‌ها آغاز کرده است.

رئیس جمهور عراق لازمه امنیت و ثبات در این کشور را تقویت زیرساخت‌ها و تقویت روابط عراق با کشورهای منطقه‌اش دانست و باز کردن کانال‌های ارتباطی با کشورهای هم‌جوار و ایجاد فرصت‌های همکاری مشترک اهمیت بسیار دارد.

رئیس‌جمهور عراق در بخش دیگری از سخنان خود بر تعهد عراق به گسترش روابط خود با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و نیز ایران تأکید کرد و گفت که روابط با ایران برای عراق بسیار مهم است چون دو کشور ۱۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک و فرهنگ و ارزش‌های مشترک دارند.

او عراق را «آقای» منطقه خواند که می‌تواند نقش مهمی در خاورمیانه ایفا کند و به ایجاد نظامی مبتنی بر امنیت مشترک کمک کند.
او افزود که وقت آن سررسیده که عراق به ثبات و شکوفایی برسد و این موضوع به منفعت مشترک کشورهای منطقه تبدیل شود.
صالح با اشاره به سفر اخیر منطقه‌ای خود پیام این سفر را التزام به استقلال و حاکمیت عراق و تلاش برای ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوانان خواند و افزود عراق تاکنون در بسیاری عرصه‌ها موفق بوده اما این موفقیت شکننده است و نباید بار اضافی بر دوش آن انداخت.

برچسب ها :
دیدگاه شما


− 2 = یک