- سایت خبری مجلس اعلای اسلامی عراق - http://almejlis.ir -

«برهم صالح» رئیس جمهور عراق شد

«برهم صالح» نامزد اتحادیه میهنی کردستان عراق توسط نمایندگان پارلمان این کشور به عنوان رئیس جمهوری عراق انتخاب شد.

به گزارش خبرگزاری مهر [1] به نقل از سومریه نیوز، «برهم صالح» نامزد اتحادیه میهنی کردستان عراق توسط نمایندگان پارلمان این کشور به عنوان رئیس جمهوری عراق انتخاب شد.

این در حالی است که انتخاب رئیس جمهوری عراق به دور دوم کشیده شده بود.

در پایان رأی گیری، به دلیل آنکه هیچیک از نامزدها موفق به کسب دو سومِ آراء نمایندگان نشدند، رأی گیری به دور دوم کشیده شد.

این در حالی است که حزب دموکرات کردستان به دلیل شکست در دور اول، نامزد خود یعنی فؤاد حسین را از دور رقابت بیرون کشید.

با این حال، هیأت رئیسه پارلمان به دلیل آنکه فؤاد حسین، خود شخصا از رقابت انصراف نداده بود، با بیرون کشاندن وی توسط حزب متبوعش مخالفت و اعلام کرد که وی باید در دور دوم رأی گیری مشارکت کند.

برهم صالح با کسب ۱۶۵ رأی از آراء نمایندگان پیشتاز دور اول بود. پس از وی نیز فؤاد حسین با کسب ۸۹ رأی قرار گرفت.

رئیس پارلمان عراق نیز در تماس تلفنی با رئیس دادگاه عالی فدرال عراق از وی خواست تا به منظور نظارت بر روند مراسم ادای سوگند ریاست جمهوری توسط فرد منتخب، در مقر پارلمان حاضر شود.

در جلسه پارلمان چه گذشت؟

الحلبوسی در آغاز جلسه اعلام کرد که ۳۰۱ نفر از نمایندگان پارلمان، در جلسه حضور دارند و این به معنای تکمیل حد نصاب قانونی برای تشکیل جلسه و انتخاب رئیس جمهور است.

در این جلسه «عبدالکریم علی عبطان»، «سلیم همزه»، «عبداللطیف رشید» و «عمر البرزنجی» ۴ تَن از نامزدهای تصدی پست ریاست جمهوری از نامزدی خود انصراف دادند.

رئیس فراکسیون اتحادیه میهنی کردستان، در صحن پارلمان اعلام کرد که همچنان نامزد این اتحادیه برای تصدی پست ریاست جمهوری، برهم صالح است.

پس از این اظهارنظر رئیس فراکسیون اتحادیه میهنی

کردستان و اعلام رسمی رئیس پارلمان عراق بود که رأی گیری برای انتخاب رئیس جمهور آغاز شد.