- سایت خبری مجلس اعلای اسلامی عراق - http://almejlis.ir -

«برهم صالح»: در دیدار با همه مقامات عربی از ضرورت روابط عراق با ایران گفته ام

«برهم صالح» رئیس جمهور عراق در دیدار با گروهی از نمایندگان شبکه های محلی عراق به پرسش های آنان پاسخ گفت.

به گزارش میدل ایست نیوز [1]، رئیس جمهوری عراق در این دیدار تأکید کرد که موضوع اصلاح نظامی سیاسی بزرگ ترین چالش پیش روی پروژه دولت سازی در عراق است و افزود که باید به این موضوع توجه داشت که عراق چهار دهه است که روی آرامش ندیده و در جنگ بوده و امروز عراق آن چالش ها را پشت سر گذاشته، البته با زخم های بسیار اما با عزم راسخ برای پیش رفتن و تحقق آزادی و رفاه و ثبات.

او تأکید کرد که عراق از سال ۲۰۰۳ تاکنون دستاوردهایی داشته که نباید نادیده گرفت، ازجمله تدوین قانون اساسی و نیز انتقال مسالمت آمیز قدرت که در قلب خاورمیانه اصلا چیز کمی نیست، هرچند نباید ناکامی ها و شکست های بزرگ را هم کوچک شمرد و در عرصه اصلاحات نهادهای مدنی هم باید وارد عمل شوند و نقش مهمی بر عهده بگیرند.

صالح با اشاره به نشست اخیر نمایندگان تشکل های سیاسی کشور در کاخ ریاست جمهوری تأکید کرد که همه در آن نشست بر ضرورت اصلاحات تأکید کردند و گفت که قانون اساسی که مبنای هر فعالیت سیاسی در کشور است ابهاماتی دارد که باید با توافقات آنها را برطرف کنیم.

او گفت که نظام فرقه ای در کشور تا حد زیادی رو به زوال رفته است و شهروندان اعم از شیعه و سنی و کرد و دیگران همه و همه به زندگی با کرامت و رفاه و خدمات فکر می کنند و افزود که نباید انتظار داشت پیامدهای ۴۰ سال جنگ و ویرانی و تروریسم و محاصره اقتصادی یک شبه برطرف شود و نیروهای سیاسی کشور هم اراده لازم را برای اصلاح امور دارند.

رئیس جمهور عراق با اشاره به وضعیت اجتماعی کشور گفت که جمعیت عراق سالانه یک میلیون نفر افزایش پیدا می کند و ۷۰ درصد مردم عراق زیر ۳۰ سال دارند و نسبت بیکاری در کشور بالاست و این در چند سال آینده یک خطر امنیتی اجتماعی سیاسی خواهد بود که همه منطقه را تهدید می کند و افزود که باید کشورهای منطقه با افزایش مبادلات اقتصادی خود منافع اقتصادی ملت ها را تأمین کنند.

او در پاسخ به سؤالی درباره حضور نیروهای امریکایی در عراق گفت که نباید این موضوع وارد چانه زنی ها و زیاده خواهی های سیاسی شود و افزود که پیروزی نهایی بر داعش هنوز تحقق نیافته و بسیاری از عناصر داعش در مرزهای عراق و سوریه تردد دارند و باید عراق در آماده باش دائمی باشد و راهی طولانی تا تثبیت سیاسی و فکری این پیروزی در راه داریم.

به گفته رئیس جمهور عراق نیروهای امریکایی و ائتلاف بین المللی به خواست دولت عراق و بر اساس تفاهماتی به این کشور آمده اند و مأموریت آنها آموزش نیروهای عراقی است و این هدفی است که بر سر آن توافق داریم و هر اقدامی غیر از این ازسوی دولت عراق ناپذیرفتنی است.

او افزود که نکته مهم دیگر آن است که نه عراق و نه نیروهای ائتلاف و نیروهای امریکایی درخواستی برای افتتاح پایگاه نظامی در عراق مطرح نکرده اند و حتی در اوج درگیری ها با داعش نیروهای رزمی غیر عراقی در خاک عراق حضور نداشت و تأکید کرد که نیروهای سیاسی و مقامات عراق توافق دارند که این نیروها غیر رزمی هستند و پایگاهی در عراق نخواهند داشت.

برهم صالح با اشاره به سفر پیش روی «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران تأکید کرد که در همه دیدارهایش با مقامات منطقه تأکید کرده که منافع عراق در داشتن روابطی بسیار خوب با ایران است و بارها این موضوع را در این دیدارها تکرار کرده است و افزود که عراق در گذشته بابت تنش با ایران هزینه های سنگینی پرداخته است.

او افزود که ایران و عراق ۱۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک و روابط تاریخی و اجتماعی بسیار درهم پیچیده ای دارند ضمن اینکه ایران میزبان بخش مهمی از نیروهای اپوزیسیون در زمان رژیم بعث و در جنگ ها میزبان پناهندگان ایرانی بود و در جنگ با داعش هم نقش مهمی در حمایت از نیروهای عراقی برعهده داشت.

برهم صالح درباره اختلافات دو کشور پیرامون موضوع قرارداد الجزایر گفت که در دیدار خود با رئیس جمهور ایران به این قرارداد پرداخته و تأکید کرده که باید تفاهماتی در زمینه های دیگر نیز ایجاد شود که روابط دو کشور در چارچوب آنها باشد و افزود که این قرارداد میراث رژیم سابق است که دو طرف به آن پایبند مانده اند و مذاکرات دوطرف در این باره ادامه دارد و هنوز به پایان نرسیده است.

او ابراز امیدواری کرد که در سفر آتی رئیس جمهور ایران به عراق دو کشور به تفاهمات و توافقاتی برسند که روابط دو کشور را بیش از پیش تقویت کند.

رئیس جمهور عراق تأکید کرد که روابط عراق با ایران از حساب روابط عراق با کشورهای عربی و کشورهای خلیج و دیگر کشورها نبوده است و دیگر کشورها هم این موضوع را درک می کنند که روابط با ایران برای عراق مهم است و افزود که در نشستی با یکی از سران کشورهای عربی در این باره چنان سخن گفته که آن مقام عربی تأکید کرده که روابط خوب عراق با ایران می تواند به مسائل منطقه ای هم کمک کند.

او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به روابط بغداد و اربیل تأکید کرد که قدرت بغداد قدرت کردستان و قدرت کردستان قدرت بغداد است و در نهایت آنچه شهروندان در پی آن هستند زندگی در رفاه است و آنچه همه باید به آن فکر کنند حکومتی است که به خواست مردم پاسخ گوید.