پنج شنبه ۹ فروردین ۰۳ - March 28, 2024

آخرین اخبار

پر بیننده ها

کدخبر : 16075
دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۴:۱۱

برنامه ۳ ساله ایران برای بازسازی صنعت برق عراق

وزیر نیرو جزئیاتی از برنامه ۳ ساله ایران و عراق برای بازسازی صنعت برق کشور عراق را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، رضا اردکانیان در همایش تجاری اقتصادی ایران و عراق، با اشاره به نیاز تمامی برنامه‌های توسعه‌‌ای به زیرساخت‌ها و همچنین نقش صنعت برق در تحقق برنامه‌های توسعه‌ای، اظهار کرد: نگاه ما به بحث مشارکت در بازسازی عراق فراتر از نگاه به یک بازار اقتصادی است، چرا که ما معتقدیم اجرای برنامه‌های کشورمان مستلزم آرامش و ثبات در منطقه است و آرامش در عراق نیز نقش مهمی در آسایش ما و سایر کشورهای منطقه دارد و از همین رو باید در حفظ آرامش کشور همسایه‌مان نقش مناسبی ایفا کنیم.

وزیر نیرو با تاکید مجدد بر این که نگاه ایران به مشارکت در بازسازی عراق فراتر از نگاه اقتصادی است، اضافه کرد: هرچند ممکن است برخی کشورها از نظر تکنولوژیکی در ترازی بالاتر از ما قرار داشته باشند ولی آنها به هیچ وجه نگاه این چنینی به کشور عراق و موضوع بازسازی این کشور ندارند و تنها به چشم یک بازار به عراق نگاه می‌کنند.

وی با اشاره به توافقات حاصله میان دو کشور ایران و عراق در بحث صنعت برق، گفت: پس از بازدیدها و مذاکرات و همچنین تلاش‌های مستمر برنامه‌ای ۳ ساله با وزارت عراق تدوین شد تا صنعت برق این کشور با مشارکت ایران بازسازی شود و در این برنامه قرار است تا تلفات شبکه برق عراق از ۵۰ درصد به ۲۰ درصد طی ۳ سال آتی کاهش یابد و این یعنی افزایش ۳۰ درصدی ظرفیت تولید برق در عراق.

اردکانیان خاطر نشان کرد: بازسازی نیروگاه‌های موجود در عراق، آموزش نیروی انسانی، تشکیل شرکت‌های مشترک سازنده و تعمیراتی و همچنین ساخت کارخانجات تولید تجهیزات در این بخش از جمله فصول این برنامه‌ریزی مشترک میان ایران و عراق است.

وزیر نیرو با تاکید بر نقش ویژه بخش خصوصی در صنعت برق و برنامه‌ریزی مشترک ایران و عراق در صنعت برق گفت: شرکت‌هایی که در این صنعت فعال هستند در این برنامه ۳ ساله مشارکت خواهند داشت و کنسرسیومی متشکل از وزارت نیروی ایران و طرف عراق به عنوان هماهنگ کننده این برنامه تشکیل شده و اولین جلسه آن نیز پس از سفر رئیس جمهور ایران به عراق برگزار شد و جلسه دوم آن نیز هفته آینده تشکیل خواهد شد.

وی گفت: ما امیدواریم این برنامه براساس زمان‌بندی از قبل طراحی شده در سال‌های ۲۰۱۹، ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ پیش رفته و به اهداف خود برسد.

اردکانیان خاطر نشان کرد: براساس توافقات انجام شده مقرر شد علاوه بر این برنامه نیز هر زمان نیاز برای صدور برق به عراق وجود داشت با توجه به شرایط ایران و شرایط فنی موجود، این صادرات در چارچوب قراردادی که امضا شده انجام گیرد.

وزیر نیرو تصریح کرد: در ۱۵ سال گذشته ایران بیش از ۶ میلیارد دلار برق به عراق صادر کرده که بیش از ۹۰ درصد بهای آن پرداخت شده است و مابقی نیز مطابق قرارداد منعقد شده در حال بازپرداخت است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به مذاکرات انجام شده درباره قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر اشاره کرد و افزود: براساس این مذاکرات که برای اولین بار انجام گرفته است، فرصت خوبی برای ساماندهی رودخانه‌های مرزی دو کشور ایجاد خواهد شد.

اردکانیان در پایان با اشاره به آمادگی ایران برای تامین آب شرب، جمع‌آوری و تصفیه و استفاده مجدد از فاضلاب تصفیه شده، اظهار کرد: در این مذاکرات آمادگی ما برای استفاده از ظرفیت وسیع کشورمان در این بخش اعلام شد و قرار شد تا با وزارت ساخت و شهرداری‌های عراق همکاری‌های‌مان را سامان دهیم.

برچسب ها :
دیدگاه شما


× 4 = شانزده