- سایت خبری مجلس اعلای اسلامی عراق - http://almejlis.ir -

انتقاد بارزانی از بودجه‌ ۲۰۱۸ عراق

نیچروان بارزانی، با اعتراض به بودجه بندی سال ۲۰۱۸ از سوی پارلمان عراق و با ادعای اینکه سهم منطقه کردستان نادیده گرفته شده، گفت که شراکت با بغداد با این بودجه بندی از بین می‌رود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک روز پس از تصویب بودجه سال ۲۰۱۸ از سوی پارلمان عراق که با خروج نمایندگان کرد از پارلمان همراه بود، «نیچروان بارزانی» نخست‌وزیر منطقه کردستان در این باره گفت: بودجه بندی سال ۲۰۱۸ نتیجه نبود شراکت بر پایه اعتماد از سال ۲۰۰۳ است.

روز گذشته (شنبه) پارلمان عراق بودجه ۸۸ میلیارد دلاری عراق را بر پایه صادرات ۳٫۸ میلیون بشکه نفت در روز به قیمت بشکه‌ای ۴۶ دلار به تصویب رساند.

نیچروان بارزانی که در اربیل سخن می‌گفت، با اعتراض به رأی اکثریت در پارلمان، گفت که تصمیم‌گیری بر پایه اکثریت به ضرر کشور است و تصویب بودجه‌بندی کشور بدون توجه به کردها انجام شده است و این مسأله شراکت با بغداد را از بین خواهد برد.

پارلمان عراق روز گذشته سهم منطقه کردستان از بودجە ۲۰۱۸ عراق را علی رغم اعتراض و بایکوت نمایندگان کرد، بر اساس جمعیت منطقه کردستان به میزان ۱۲٫۶۷ درصد تصویب کرد. این میزان پیش از این ۱۷ درصد بود.

بارزانی در سخنان امروز خود گفت که همچنان به گفت‌و‌گو با بغداد اعتقاد دارد و به طور مدام با العبادی در ارتباط است تا این مشکل حل شود.

نخست‌وزیر کردستان عراق همچنین در سخنان خود به انتقاد از آمریکا پرداخت و گفت: آیا سیاست‌های فعلی شما با چیزی که به زبان می‌آورید یکی است؟ معنی سخن شما که از ضرورت وجود دولت قوی در منطقه کردستان حرف می‌زنید چیست؟