جمعه ۷ اردیبهشت ۰۳ - April 26, 2024

آخرین اخبار

کدخبر : 14467
شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۸:۴۲

الزبیدی: باید فکری برای سلطۀ مطلق دلار بر اقتصاد جهان کرد

باقر جبر الزبیدی، وزیر دارایی اسبق عراق، خواستار پایان دادن به سلطۀ دلار امریکا بر اقتصاد جهان شد.

باقر جبر الزبیدی، وزیر دارایی اسبق عراق، خواستار پایان دادن به سلطۀ دلار امریکا بر اقتصاد جهان شد.

الزبیدی در پیامی در صفحۀ فیس بوک خود در اظهار نظری دربارۀ تحریم‌های ظالمانۀ ایران نوشت که شرایط کنونی که در آن امریکا از دلار به‌عنوان یک سلاح استفاده می‌کند شرایط مناسبی است تا کشورهای عضو اوپک و نیز اتحادیۀ اروپا و روسیه و چین و هند و ایران و سوریه و ترکیه و ونزوئلا و همه کشورهایی که از این وضعیت آسیب می‌بینند یا آسیب خواهند دید پیمانی منطقه‌ای و جهانی ببندند.

الزبیدی در پیام خود تأکید کرد که این‌گونه است که با سقوط دلار اقتصاد جهان و ثروت افراد نیز سقوط کند و افزود که در بازۀ کلان‌مدت تکیه بر ثروت طلا و معادن باارزش می‌تواند جانشین مناسبی برای طلا باشد.

الزبیدی که در میان سال‌های ۲۰۰۶-۲۰۱۰ وزیر دارایی عراق بود تأکید کرد که یکی از پیامدهای سلطۀ دلار بر اقتصاد جهان آن است که همۀ کشورها در معرض راهزنی سیاسی و اقتصادی هستند و افزودند که می‌توان نشستی باحضور کارشناسان اقتصادی همۀ کشورهای آسیب‌دیده برگزار کرد که در آن جایگزین‌های دلار بررسی شود.

او همچنین اظهار داشت که در سال ۲۰۱۰ نیز در حاشیۀ یکی از نشست‌های صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، در دیدار با شماری از وزرای داریی و رؤسای بانک مرکزی کشورهای عربی و غیر عربی سلطۀ دلار و استفادۀ ایالات متحده از این سلطۀ ملقه و راه‌های برون‌رفت از آن را بررسی کرده است.

او پیشنهاد کرد که در شرایط کنونی سازمان اوپک می‌تواند از یورو به‌عنوان جانشین دلار امریکا استفاده کند و افزود که می‌توان سه یا چهار ارز را بین‌المللی کرد تا سلطۀ مطلق دلار پایان یابد.

برچسب ها :
دیدگاه شما


چهار − 4 =