- سایت خبری مجلس اعلای اسلامی عراق - http://almejlis.ir -

الربیعی: کمک‌های کنفرانس کویت برای بازسازی عراق در حد وعده است

نماینده ائتلاف دولت قانون به ریاست «نوری المالکی» با کم‌اهمیت دانستن کنفرانس بازسازی عراق در کویت، گفت که کمک‌های اعلامی در حد وعده است و در صورت پرداخت نیز به جیب فاسدان می‌رود.

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس [1]، با پایان برگزاری کنفرانس بین‌المللی بازسازی عراق که در کویت برگزار شد و وعده پرداخت ۳۰ میلیارد دلار به عراق، ائتلاف «دولت قانون» به ریاست «نوری المالکی» معاون رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر سابق عراق از اهمیت این کمک مالی کاست.

«موفق الربیعی» از نمایندگان این ائتلاف در گفت‌وگو با «القدس العربی» اظهار داشت: در کنفرانس‌های پیشین نیز، اعلام شده بود که کشورهای کمک‌کننده مبالغی را به عراق پرداخت خواهند کرد اما هیچ مبلغ قابل ذکری پرداخت نشد. اینها تنها وعده است و ما روی آنها حساب نمی‌کنیم نه در بودجه نه در بازسازی کشور.

وی افزود: عراق پیش از این نیز وعده‌های زیادی دریافت کرده بود اما هیچ یک از کشورها به آن وفا نکردند و این مسئله‌ای است که چندان دور از چشم رسانه‌ها نبود. «حیدر العبادی» نخست‌وزیر قصد دارد با فساد مبارزه کند. وی مبارزه با فساد را اعلام کرد زیرا این امر تنها راه جلب سرمایه‌گذاری‌های خارجی به ارزش میلیاردها دلار برای عراق بود. اما جذب این سرمایه‌گذاری زمانی محقق می‌شود که جهان جدیت ما را در روند مبارزه با فساد را ببیند. اما رواج فساد کنونی در کشور، هیچ پیام مثبتی برای سرمایه‌گذاران خارجی به همراه ندارد. ضمن اینکه کشورهای کمک‌کننده به عراق چیزی نمی‌دهند و حتی اگر مبلغی نیز پرداخت کنند، این مبالغ به جیب فاسدان خواهد رفت.

الربیعی درباره مسئله «فلاح السودانی» وزیر تجارت سابق در عراق و دستگیری او از سوی اینترپل و فرستادنش به این کشور، گفت: قضیه السودانی به نماد فساد در کشور تبدیل شده گویی وی تنها فاسد عراق است. در مبارزه با فساد به چند امر نیاز داریم که اولین و مهمترینش، برخورداری از اراده سیاسی قوی مستقل در برخورد با فاسدان است. مسئله دولم، برخورداری از یک سرویس بازرسی حرفه‌ای، داخلی و بین‌المللی دارای تجربه در قضایای مالی و کیفری است. امر سوم، داشتن یک نهاد قضایی مستقل، فعال و توانمند است که از شبه‌نظامیان، احزاب و افراد بانفوذ نحراسد و رشوه دریافت نکند. امر چهارم داشتن یک سرویس اجرایی مسئول برای اجرای احکام دستگاه قضایی است.

وی در پاسخ به ناکامی عراق در جذب ۸۸ میلیارد دلار در کنفرانس کویت که چهارشنبه (دیروز ۱۴ فوریه) پایان یافت گفت: دیپلماسی عراق در متقاعد کردن جهان به اینکه در نبرد با داعش و جدایی‌طلبان در شمال پیروز شده است، شکست خورد و این پیروزی‌های سیاسی و امنیتی برای جهانیان اهمیتی نداشته است. دلیل دیگر به این مسئله باز می‌گردد که این کشورها وقتی کمک مالی می‌کنند، در مقابل انتظاراتی نیز در بخش سرمایه‌گذاری دارند و این امر بدون مهار شبه‌نظامیان در کشور میسر نمی‌شود. عراق باید این اعتماد را به سرمایه‌گذاران خارجی بدهد که در صورت ورود به عراق با شبه‌نظامیان و مافیا مواجه نمی‌شوند.

عراق به امید جلب ۸۸ میلیارد دلار از کشورهای کمک‌کننده در کنفرانس کویت حاضر شد، که دو روز ادامه داشت اما تنها به ۳۵ میلیارددلار دست یافت.

یک منبع آگاه می‌گوید: عراق پیش از این نیز وعده دریافت ۳۵ میلیارد دلار را از سوی کشورهای کمک‌کننده در دست داشت اما به دلیل عدم وجود هیچ تعهد و الزامی، چنین مبلغی را دریافت نکرد. این تعهدات برای کشورهای کمک‌کننده هیچ الزام قانونی ندارد.

در اختتامیه این کنفرانس اعلام شد که کشورهای کمک‌کننده به این شیوه به بازسازی عراق کمک خواهند کرد:

آمریکا: ۳ میلیارد دلار به صورت وام

ترکیه:  ۵ میلیارد دلار به صورت وام و سرمایه‌گذاری

کویت: یک میلیارد دلار به صورت وام و یک میلیارد به صورت سرمایه‌گذاری در روند بازسازی

قطر: یک میلیارد دلار به صورت وام و سرمایه‌گذاری

عربستان: یک میلیارد دلار به صورت سرمایه‌گذاری و حمایت ۵۰۰ میلیون دلاری از صادرات عراق

امارات: ۵۰۰ میلیون دلار

بریتانیا: یک میلیارد دلار به صورت اعتبارات برای صادرات برای مدت ۱۰ سال

آلمان: ۳۵۰ میلیون یورو

ایتالیا: ۲۶۰ میلیون یورو به صورت وام و ۱۱٫۵ میلیون دلار کمک مالی

فنلاند: ۱۰ میلیون دلار برای خنثی کردن مین‌ها

مالزی: ۱۰۰ هزار دلار

اتحادیه اروپا: ۴۰۰ میلیون دلار در قالب کمک‌های بشر دوستانه

سازمانهای غیردولتی: ۳۳۰ میلیون دلار به عنوان کمک در بخش‌های مختلف

بانک توسعه اسلامی: ۵۰۰ میلیون دلار