جمعه ۳۱ فروردین ۰۳ - April 19, 2024

آخرین اخبار

کدخبر : 13248
چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۶:۴۹

الأخبار: آنکارا از طرح پیشنهادی «وساطت بین اربیل و بغداد» منصرف شد

روزنامه‌ای لبنانی نوشت که وزیر خارجه ترکیه در سفر اخیر خود به عراق، از مطرح کردن طرح پیشنهادی وساطت بین اربیل و بغداد به منظور رفع اختلافات آنها، صرف نظر کرده است.

روزنامه‌ای لبنانی نوشت که وزیر خارجه ترکیه در سفر اخیر خود به عراق، از مطرح کردن طرح پیشنهادی وساطت بین اربیل و بغداد به منظور رفع اختلافات آنها، صرف نظر کرده است.

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه الأخبار لبنان از لغو وساطت ترکیه بین اربیل و بغداد خبر داد و نوشت: قرار بود «مولود چاووش اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه طی سفر اخیرش به عراق، بحث وساطت بین اربیل و بغداد را مطرح کند ولی وی بدون آنکه آن را مطرح کند، عراق را ترک کرده است.

الأخبار دلیل عدم طرح این وساطت را سفر «نیچروان بارزانی» نخست وزیر منطقه کردستان عراق به بغداد و تهران عنوان کرد و می‌نویسد: «چاووش اوغلو بدون سفر به کردستان و دیدار با مقامات این منطقه» عراق را ترک کرده است.

این روزنامه لبنانی شروع عملیات نظامی ترکیه در «عفرین» در شمال سوریه را در عدم وساطت ترکیه بین اربیل و بغداد دخیل دانست و نوشت: شروع این عملیات برخی از آنچه را که در دستور کار وزیر خارجه ترکیه بود، تغییر داد.

چاووش اوغلو یکشنبه این هفته برای دیدار با مقامات عراق و در رأس آن‌ها «حیدرالعبادی»، نخست وزیر عراق و «ابراهیم الجعفری»، همتای عراقی‌اش وارد بغداد شد.

الأخبار می‌نویسد، سفرهای بارزانی به بغداد و تهران باعث شد که وزیر خارجه ترکیه تنها در لابه‌لای سخنانش به طرح وساطت اشاره‌ای کند، ولی وی هم این طرح و هم سفر خود به اربیل را لغو کرد.

روابط بین دولت مرکزی عراق و حکومت منطقه کردستان به دنبال برگزاری رفراندم غیر قانونی جدایی کردستان از عراق در سوم مهر (۲۵ سپتامبر) تیره شد.

دادگاه عالی فدرال عراق رأی به ابطال نتایج این رفراندوم داد و آن را مغایر قانون اساسی این کشور دانست.

برچسب ها :
دیدگاه شما


+ پنج = 9