پنج شنبه ۹ فروردین ۰۳ - March 28, 2024

آخرین اخبار

پر بیننده ها

کدخبر : 13821
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۶:۰۷

اعلام موضع آیت‌الله سیستانی در قبال انتخابات پارلمانی عراق

مرجعیت دینی عراق اعلام کرد که شرکت در انتخابات حق همه شهروندان عراقی است و هیچ کس نمی‌تواند آنها را مجبور به مشارکت کند.

مرجعیت دینی عراق اعلام کرد که شرکت در انتخابات حق همه شهروندان عراقی است و هیچ کس نمی‌تواند آنها را مجبور به مشارکت کند.

 به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، آیت‌الله «سید علی سیستانی» مرجعیت عالیقدر شیعیان عراق امروز جمعه با صدور بیانیه‌ای، نظر خود را درباره انتخابات پارلمانی این کشور اعلام کرده است.

به نوشته پایگاه خبری شبکه السومریه نیوز، در بیانیه‌ای که از زبان «عبدالمهدی الکربلایی» خطیب نماز جمعه شهر مقدس کربلا خوانده شد، آیت‌الله سیستانی چندین شرط را برای یک انتخابات سالم برشمردند و گفتند که باید قانون انتخابات حرمت رأی مردم را نگه دارد و اجازه دست‌یازی به آن را ندهد.

در ادامه این بیانیه آمده است: رقابت‌های انتخاباتی باید بر مبنای برنامه‌های اقتصادی و خدماتی و تعلیمی قابل اجرا و دور از فردگرایی و قوم‌گرایی باشد. همچنین باید قانون انتخابات مانع از دخالت خارجی چه از طریق مالی و چه از راههای دیگر شود و باید مجازات در این خصوص شدت یابد و همچنین انتخاب شدگان باید ارزش رأی و نقش خود را در ترسیم آینده کشور بدانند و آن را ارزان نفروشند.

در این بیانیه همچنین آمده است که مرجعیت دینی عراق در کنار همه کاندیداها قرار دارد، اما به هیچ کاندید خاصی کمک نمی‌کند.

مرجع عالیقدر شیعیان عراق ، از مردم این کشور خواسته است تا از انتخاب افراد بی کفایت و فاسد چه آن‌هایی که تا کنون مسئولیت داشته‌اند و چه افراد جدید بپرهیزند.

آیت‌الله سیستانی همچنین اعلام کرد که شرکت در انتخابات حق همه شهروندان عراقی است و هیچ کس نمی‌تواند آنها را مجبور به مشارکت کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: همه چیز به رأی و اراده مردم بستگی دارد و نباید به هیچ فرد یا جریانی این اجازه را داد که با سوءاستفاده از عنوان «مرجعیت» یا هر عنوان دیگری برای خود در میان مردم جایگاه ویژه‌ای برای کسب رأی دست و پا کند.

ایشان تأکید کرد: مردم باید توجه ویژه‌ای به خصوصیت‌ درایت، پاکدستی، التزام به ارزش‌ها، دوری از سرسپردگی به خارج، احترام به قانون، آمادگی برای فداکاری در راه نجات میهن و خدمت به شهروندان و قدرت اجرایی برای برنامه‌های واقعی جهت حل بحران‌ها و مشکلات انباشته شده در طی سال‌های متمادی را داشته باشند.

مرجع شیعیان عراق در ادامه راه پی بردن به این ویژه‌گی‌ها را مطلع بودن از عملکرد کاندیداها و افراد سرلیست عنوان کرد، «مخصوصا آن‌هایی که در دوره‌های پیشین دارای مسئولیت بودند.»

انتخابات پارلمانی عراق قرار است در ۱۲ می آینده (۲۲ اردیبهشت) در ۱۸ حوزه انتخاباتی در سراسر عراق از جمله مناطق آزاد شده از اشغال داعش برگزار شود.

برچسب ها :
دیدگاه شما


+ چهار = 10