پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۰۳ - April 25, 2024

آخرین اخبار

کدخبر : 387
چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۷:۰۵

اعراب به واقعیت موجود عراق تن داده‌اند

رییس دفتر مجلس اعلای اسلامی عراق در تهران با اشاره به تلاش‌های ناکام برخی کشورهای عربی در ایجاد ناامنی درعراق گفت: اکنون این کشورها در رابطه با عراق در حال تغییر رویه هستند و این نشان می‌دهد که آن‌ها به واقعیت موجود در کشور، تن داده‌اند.

ماجد غماس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ارزیابی از تحولات خاورمیانه و ظهور داعش بیان کرد: در بررسی تحولات خاورمیانه باید مسایلی را مورد توجه قرار داد از جمله این که نیروهای تکفیری یا داعش یا مانند آن‌ها در حال پیشروی به سمت جاهایی هستند که قابل پیشروی است و البته تهدیداتی هم از جانب آن‌ها برای رخنه در کشورهایی هم‌چون اردن و عربستان وجود دارد که این زنگ خطری برای کل منطقه است.

او ادامه داد: از طرف دیگر آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به دنبال حفظ جایگاه خود در منطقه و ثروت‌های آن هستند و در طرف سوم تفکر مقاومتی وجود دارد که الان با توجه به وضعیت منطقه و جهان، مسائل همه دست به دست هم دادند تا نیروهای مقاومت به پیروزی‌های چشم‌گیری برسند؛ مثلاً‌ پیشروی‌هایی که درعراق، لبنان، سوریه، بحرین، عربستان و حتی فلسطین صورت گرفته، تفکر مقاومت را به خوبی نشان داده است و این که این تفکر در حال پیشروی است. اما این پیشروی از سوی دیگر از مشکلات استکبار جهانی و اسراییل به شمار می‌رود که آن‌ها از آن بیم دارند.

این فعال سیاسی عراقی افزود: جریان تکفیری جریان مشکوکی است که نشانه‌ها حاکی از آن است آن‌ها در یک هماهنگی نانوشته با استکبار در حال خدمت به هم هستند. همان‌طور که تاریخ نشان داد طالبان و امثال آن دست پرورده سیا بودند و بعد از آن که تقویت شدند علیه منافع کشورها بسیج شدند؛ مساله داعش هم از این دست مسایل است. اما کانون این برخوردها بین جریان مقاومت و جریاناتی است که دارای تفکرات تکفیری هستند. نبردهایی که در بغداد و به ویژه منطقه جرف الصخر انجام شد کانون این برخوردها بود. آمریکایی‌ها می‌خواستند سعی کنند تا به گونه‌ای وارد عمل شوند که تلفاتی نداشته باشند و با استفاده‌ از ابزارهایی صوری زمام امور در منطقه را به دست بگیرند اما موفق نشدند و هر چه دست و پا زدند که جایگاهی بیابند، نتوانستند.

وی در ادامه مهم‌ترین عامل ناکامی آمریکایی‌ها و غرب در عراق را مقاومت ملت عراق دانست و افزود: ملت عراق با تبعیت از مرجعیت در نجف اشرف علیه گروه‌های تکفیری و برای دفاع از خود به پا خواست و توانست به پیروزی‌های چشم‌گیری برسد. الان کشورهای مختلف بیم آن دارند که نیروهای داعش وارد عمل شوند و گروه‌های خفته در منطقه خلیج فارس و مناطق پیرامون آن را وارد عمل کرده و مشکلاتی را برای آن‌ها ایجاد کنند.

غماص در ارزیابی از ایجاد ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا نیز بیان کرد: مهم‌ترین هدف آن‌ها جلوگیری از گسترش مقاومت و نیروهایی بود که علیه جریان اسلام آمریکایی می‌ایستادند و از آن‌جا که اسلام ناب محمدی در حال پیشروی است می‌توان گفت که بزرگ‌ترین نقشه آن‌ها رو در رو کردن مسلمان با یکدیگر و ایجاد جنگ میان شیعه و سنی است. علاوه بر آن برخی کشورهای منطقه برای حفاظت از خود به این‌ها (داعشی‌ها) کمک کرده‌اند تا این هدف را دنبال کنند، هم‌چنین از آن‌جا که تفکرات شیعی به سرعت در حال گسترش است، طرح مسائل شیعه و موضع گیری‌های شیعیان در برابر مسائل مختلف باعث شد تا فرهیختگان اهل تسنن به بررسی و مراجعه کتب خود بپردازند. این عوامل موجب شد تا آن‌ها بهترین راه در مقابل دشمن مشترک مسلمانان را ایجاد جنگ شیعه و سنی بیابند جنگی که با گروهی با وحشی‌گری‌هایی بسیار زیاد صورت می‌گیرد. ولی به نام سنی قلمداد کنند. در واقع وقتی این ذهنیت ایجاد می‌شود که شیعیان دشمنان اهل تسنن هستند بنابراین هر جنایتی که علیه شیعیان و مسلمانان صورت می‌گیرد احساسات آن‌ها (اهل تسنن) را تحریک نمی‌کند.

او در ادامه تلاش استکبار برای احیای خاورمیانه جدید را از دیگر اهداف شکل‌گیری داعش در منطقه عنوان کرد و افزود: بعد از این که در مساله داعش زمام امور از دست استکبار خارج شد، آن‌ها سعی کردند تا خاورمیانه جدید خود را احیا و حد و مرز جدیدی را برای منطقه تعیین کنند و سایکس – پیکوی جدید را ایجاد کنند. هم‌چنین یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد این ائتلاف این است که آن‌ها به خوبی می‌دانند ایران می‌تواند بزرگ‌ترین تاثیرگذاری را در زدودن این خطر از منطقه داشته باشد اما اجازه ندادند ایران وارد این ائتلاف شود تا ایران و تفکر مقاومتی آن تاثیری بر ائتلاف نگذارد.

غماس در ارزیابی از توان ارتش عراق در مقابله با داعش و گروه‌های تروریستی در این کشور اظهار کرد: ارتش عراق ارتش نوپایی است. ارتشی که ۹۰ سال پیش زاده شده بعد از سقوط صدام تارومار شده است. بازسازی ارتش به گونه‌ای شده که به دلیل مدیریت نادرست به اضافه مشکل ورود بعثی‌ها به بدنه اصلی ارتش موجب شد تا این نهاد نظامی نتواند به ایفای نقش خود در دفاع ازعراق بپردازد. ارتش در یک سال گذشته با شکست‌های زیادی مواجه شده است به‌خصوص در موصل که استفاده از نیروهای ناکارآمد و بعثی باعث شد تا چنین وضعیتی پیش آید اما بعد از ایفای نقش مرجعیت دینی در نجف و صدور فتوای جهاد علیه داعش، حرکت برای بازپس‌گیری کشور، به حرکتی در دستگاه حاکمه و نیروهای مردمی تبدیل شد و به دنبال آن تغییر فرماندهان ناکارآمد و سازماندهی نیروهای مردمی انجام شد. هم‌چنین حضور نیروهای جهادی که در جهاد علیه رژیم صدام شرکت فعال داشتند و ساماندهی این تشکیلات، توانست پیروزی‌هایی را به انجام برساند اما پیروزی‌های بیش‌تر نیازمند تلاش بیش‌تراست.

وی درباره نقش مجلس اعلا به عنوان یکی از احزاب بزرگ عراق در حفظ امنیت مناطق شیعه‌نشین این کشور گفت: مجلس اعلا از بدو تاسیس همیشه جهاد علیه رژیم صدام را مد نظر داشته و در ساماندهی مسائل امنیتی نقش اساسی داشته است. مجلس اعلای اسلامی عراق توانست هزاران نفر را به جبهه‌ها بفرستد و در مسیر دفاع از وطن شهدا و مجروحانی را داشته است مخصوصا در منطقه جرف الصخر به همراه دیگر گروه‌های فعال جهاد توانست به پیروزی‌های دیگری نیز دست یابد.

این فعال سیاسی در ادامه اقدام دولت جدید عراق در برکناری تعدادی از افسران عالی‌رتبه را اقدامی مهم برشمرد و تصریح کرد: این اقدام از اقدامات مهم بوده است و از آن‌جا که به دلیل گماشته شدن افسران ناکارآمد عراق شاهد شکست‌های بزرگی بوده، این کار، کار درستی بود که توسط حیدر العبادی انجام شد و بر اساس این تصمیم امید است در ساماندهی نیروهای امنیتی تحت نظارت وزارت کشور هم تغییراتی صورت گیرد. برخی از فرماندهان برکنار شده کارهایی انجام دادند که در آن نشانه‌ای از وفاداری به عراق متحد وجود ندارد و برخی دیگر از آن‌ها هم مورد حمایت و پشتیبانی کشورهای خارجی بودند.

رییس دفتر مجلس اعلای اسلامی عراق در تهران درباره اختلافات میان دولت مرکزی و اقلیم کردستان نیز بیان کرد: اختلافات زیادی بین دولت مرکزی و اقلیم کردستان ایجاد شده که بیش‌تر این اختلافات جنبه سیاسی دارد تنش‌ها هم به حدی زیاد شد که موجب شد اقلیم کردستان اقداماتی را انجام دهد که به تقویت مواضعش بیانجامد. این اختلافات تا حدی افزایش یافت که به صورت اختلافات شخصی درآمد تا این که دولت جدید روی کار آمد و سعی کرد این اختلافات را به صفر برساند. یکی از کارهای جریان ائتلاف ملی عراق در این راستا بود و سفر عادل عبدالمهدی به اقلیم کردستان توانست چارچوبی را برای توافق اساسی در رابطه با مساله نفت و صدور آن تحت نظارت دولت مرکزی ایجاد کند. نخست‌وزیر عراق هم در دیدار با عمار حکیم به این مساله تاکید کرد. جریان ائتلافی ملی هم مصمم به حل این مساله است تا وجهه خوبی را هم در داخل و هم در خارج ایجاد کند مبنی بر این که دولت جدید قصد حل مشکلات را دارد. هم‌چنین قرار است به‌زودی هیاتی از اقلیم کردستان نیز در راستای توافق یادشده به بغداد برود.

او درباره اخبار منتشر شده مبنی بر تلاش آمریکا در به اختیار گرفتن پایگاه‌های عراقی و این که آیا این اقدام در جهت حضور مجدد آمریکایی‌ها در عراق است، گفت: حضور آمریکایی‌ها و آن چه درباره ورود کارشناسان آمریکایی به عراق مطرح می‌شود در چارچوب توافق امنیتی میان آمریکا وعراق – قبل از خروج نیروهای آمریکایی از خاک این کشور- است که یکی از بندهای آن به “دفاع از حریم عراق و آموزش نیروهای عراقی و مسلح کردن آن‌ها” مربوط است؛ البته آمریکا در این مساله تعلل کرد. لذا به این موضع‌گیری مشکوک هستیم. اما ورود آمریکایی‌ها در جهت آموزش نیروهای عراقی است البته زمزمه‌هایی در مورد ایجاد پایگاه در عراق وجود دارد که این امر مورد تایید ما، مرجعیت دینی و ملت عراق نیست و قبول نمی‌کنم که آمریکا بیاید و دوباره در عراق پایگاه بزند. ما آن را قبول نمی‌کنیم.

غماس در ارزیابی از سفر ژنرال دمپسی، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا به عراق نیز بیان کرد: به طور کلی آمریکایی‌ها به دنبال کم رنگ کردن نقش دیگر کشورها به‌خصوص ایران که در جریان حضور داعش به عراق کمک کرد و پررنگ کردن نقش خود هستند. البته مساله دیگر این است که آن‌ها می‌خواهند خطر داعش به هم‌پیمانان‌شان در منطقه نرسد و هر طور شده آن را درعراق دفع کنند البته مصداقیت آمریکا دراین باره زیر سوال است. موفقیت‌های به دست آمده در مقابله با داعش شکست حصر آمرلی و بلد و آزادسازی جرف الصخر مرهون مردم و نیروهای مردمی است که با فرهنگ حسینی و عاشورایی توانستند پیشروی کنند و ما در این میان از آمریکایی‌ها چیزی ندیدیم. پیروزی‌های انجام شده به وسیله عراقی‌ها و کمک دوستان عزیز ما مخصوصا ایران بوده است.

وی درباره نقش کشورهای عربی در ایجاد بحران در عراق گفت: بعد از سقوط صدام برخی کشورهای عربی از دو لحاظ احساس خطر کردند یکی این که کسانی در عراق روی کار آمدند که با آن‌ها بر سر مسایل مذهبی اختلاف داشتند البته اکثریت مردم عراق از شیعیان هستند و این که حکومت اکثریتی روی کار بیاید، برای آن‌ها خوشایند نبود. دومین مساله این بود اولین دموکراسی در منطقه به طور وسیعی در عراق رخ داد. دموکراسی در لبنان و کویت هم بود اما درعراق به طور بسیار وسیعی انجام شد و اکنون نیز در حال گسترش است در این میان برخی کشورها که خواهان حکومت قبیله‌یی و پادشاهی هستند، این دموکراسی را نمی‌خواهند لذا سعی کردند در سال‌هایی که جریان بیداری اسلامی در منطقه شکل گرفت، تجربه این بیداری را در عراق در نطفه خفه کنند و از این رو به تغذیه اندیشه‌ها و مکاتب تکفیری پرداختند تا وضعیت عراق را دگرگون کنند اما نتوانستند. البته تا چند ماه پیش نزدیک بود به هدف‌شان برسند اما نیروهای مردمی و دولت با کمک ایران و مرجعیت مانع از رسیدن آن‌ها به اهداف‌شان شدند و اکنون این کشورها در رابطه با عراق در حال تغییر رویه هستند که در این باره شاهد سفرهای مسوولان عراقی به کشورهای مختلف و بالعکس هستیم و این نشان می‌دهد که این کشورها به واقعیتی که درعراق بعد از سقوط صدام ایجاد شده، تن دادند.

رییس دفتر مجلس اعلای اسلامی عراق در تهران درباره تلاش اخیر عربستان برای بازگشایی سفارت این کشور در عراق و از بین بردن تنش‌های دو کشور گفت: در دوره نوری مالکی تنش‌هایی میان دو کشور وجود داشت و پادشاه عربستان ادعا می‌کرد وعده‌هایی از سوی دولت عراق به این کشور داده شده که این وعده‌ها محقق نشده است از سوی دیگر پیشرفت داعش و پایداری‌های تفکر مقاومت و پیشروی آن موجب شد که عربستان به واقعیات موجود در منطقه تن دهد لذا سعی کردند با پیام‌های‌شان بگویند که آماده گفت‌وگو هستند. تشکیل منطقه احساءدولت جدید در عراق باعث شد آن‌ها باب جدیدی را برای ایجاد روابط باز کنند. بعد از کشتار در احصاء، دستگاه حاکمیت عربستان و رابطه العالم الاسلامی ضمن محکوم کردن این مساله اجازه تشیع شهدا در احصا را دادند که این تشیع با حضور میلیونی انجام شد و این حاکی از آن بود که نیروهای دولتی اجازه این امر را صادر کردند و همه این‌ها نشانه پیام‌های جدید و مثبت از سوی عربستان است.

او ادامه داد: در حال حاضر داعش در حال پیشروی است و آن‌ها (کشورهای عربی) خود را از اقدامات این گروه مصون نمی‌بینند و در درجه دوم آن‌ها دریافتند که نیروهای مقاومت مخصوصا گروه‌های مقاومت شیعی واقعیتی در منطقه هستند که با ارعاب نمی‌توان جلوی آن‌ها را گرفت.

این فعال سیاسی عراقی درباره نقش و جایگاه ایران در عراق نیز تصریح کرد: ایران همیشه حامی عراق و پشتیبان اول نیروهای جهادی در دوره صدام بود و توانست با ارتباطاتی که با آن‌ها داشت، جایگاه خاصی بیابد. این جایگاه تابه این حد رسید که سنی‌ها و دیگر کشورها نیز با ارسال پیام‌هایی تمایل خود را برای ایجاد روابط حسنه با این کشور نشان دهند. در برخی حوادث اخیر در الرمادی که منطقه‌ای سنی‌نشین است پیام‌هایی از سوی برخی سران عشایر رسیده مبنی براین که برای رهایی از داعش به کمک ایران نیاز دارند و این نشان بیانگر نقش موثر تهران در تحولات عراق است.

وی تاکید کرد: جایگاه ایران جایگاهی است که دشمنان نمی‌توانند در آن خللی ایجاد کنند و ما از این کشور به دلیل نقش سازنده‌اش قدردانی می‌کنیم.

غماس درباره اخبار منتشر شده از تعیین سفیر جدید عراق در ایران نیز بیان کرد: افرادی مطرح شده‌اند اما هنوز کسی از سوی دولت برای این سمت تعیین نشده است.

او هم‌چنین درباره اخباری که چندی پیش درباره کشف یک گور دسته‌جمعی در عراق منتشر شده بود و ادعای حضور تعدادی از ایرانی‌ها در آن نیز بیان کرد: بر اساس تفحص اولیه انجام شده هنوز وجود اجساد ایرانی دراین گور دسته‌جمعی تایید نشده است. منطقه لطیفیه که پیش از این در کنترل داعش بود، منطقه خطرناکی است که یکی از فرماندهان منطقه خبر کشف این گور دسته‌جمعی را در اختیار ما قرار داد اما هنوز صحت حضور ایرانی‌ها در میان کشته‌شدگان مشخص نشده است.

برچسب ها :
دیدگاه شما


4 + = دوازده