- سایت خبری مجلس اعلای اسلامی عراق - http://almejlis.ir -

استان کرکوک در آستانه پاک سازی کامل از لوث داعش

رئیس دفتر مجلس اعلای اسلامی عراق در تشریح آخرین تحولات میدانی و سیاسی عراق، از آزادی قریب الوقوع دو نقطه استراتژیک استان کرکوک از دست داعش خبر داد و گفت: در عرصه سیاسی هم شب عید غدیر مجلس اعلای عراق برای تعیین رییس جدید خود تشکیل جلسه خواهد داد.
ماجد غماس در گفت‌وگو با جام جم آنلاین [1] با نگاهی به پیشینه شهر تلعفر به بررسی وضعیت فعلی عراق بعد از آزادی این شهر از دست تروریست‌ها پرداخت و افزود: تلعفر بعنوان بزرگترین شهرستان عراق از دیرباز میزبانی برادران شیعه و سنی عراقی را به عهده دارد. این شهر پس از سقوط حکومت صدام مورد تهاجم نیروهای تکفیری تروریستی همچون القاعده قرار گرفته و تا به امروز تبدیل به عرصه‌ای برای جولان تروریسم داعش شده است .

وی افزود: متاسفانه این شهر تاکنون بدلیل نزدیکی با مرز سوریه و قرار گرفتن در محل عبور و مرور تروریست‌ها از سوریه به عراق، شهدای فراوانی تقدیم محور مقاومت عراق نموده است.

این مقام سیاسی در عراق، تلعفر را یکی از مراکز مهم انتقال نیرو برای داعش از خاک سوریه به عراق دانست و گفت: نیروهای ارتش و محور مقاومت مدتهاست تلاش دارند تا این مناطق مهم را که به پایگاه مهم تجهیز داعش تبدیل شده بود از زیر یوغ تروریست‌ها خارج کنند که به حمدالله پس از عملیات آزادسازی شهر استراتژیک موصل رهایی تلعفر از چنگال داعشیان میسر شد.

غماس با اشاره به نقش بسزای نیروهای حشدالشعبی در آزاد سازی محور تلعفر پیروزهای اخیر بر تروریست‌ها را بسیار چشمگیر توصیف و خاطر نشان کرد: نیروهای حشدالشعبی بازپس گیری شمال غرب تلعفر را به خوبی به سرانجام رساندند و محاصره این شهر ضربه مهلکی به بدنه داعش وارد آورد. اما در حال حاضر فقط منطقه «العیاضیه» در تصرف داعش است که با وحدت ارتش و دیگر نیروی مردمی و نظامی تحت امر فرماندهی کل قوا حیدر العبادی نخست وزیر عراق در شرف بازپس گیری قرار دارد.

وی عملیات تلعفر را خارج از تصور تحلیل‌های نظامی و سیاسی بشمار آورد و گفت: رهاسازی‌های اخیر مناطق اشغالی عراق از دست تروریست‌های تکفیری موجب تعجب بسیاری از ناظران سیاسی و بین‌المللی شده و این موضوع در جهت تحکیم و قدرت دفاعی امنیتی عراق بعنوان یک دستاورد بزرگ برای مردم عراق و منطقه محسوب می‌شود.

رئیس دفتر مجلس اعلای اسلامی عراق در پاسخ به این سوال که گام بعدی ارتش و قوای مردمی عراق در پاک سازی اراضی اشغالی چه خواهد بود، گفت: آزاد سازی مناطق حویجه و ریاض در استان کرکوک از اصلی‌ترین اولویت‌های عملیات پاک سازی نیروهای مسلح عراق است. داعش از مدتها قبل در این دو منطقه تسلط داشته و دست به جنایات فراوانی در این مناطق زده است.

غماس در خصوص وضعیت کنونی نیروهای داعش پس از تحولات اخیر در عراق گفت: با توجه به تغییرات میدانی منطقه و ضربات شدید ارتش سوریه و حزب الله لبنان به پیکره تکفیری‌ها، بیم آن می‌رود در آینده داعش رخنه در مناطق مرزی عراق و سوریه (به دلیل طبیعت جغرافیایی و بیابانی بودن آن) را آغاز کرده و با سوء استفاده از خلا‌های سیاسی در برخی مناطق سنی نشین مجددا دست به اقدامات تروریستی خود بزند.

وی یادآور شد: البته با توجه به اشراف اطلاعاتی نیروهای نظامی عراق ما در حال آماده سازی یگان‌ها برای عزیمت به نقاط مرزی هستیم تا جلوی نفوذ دوباره داعش در این نقاط گرفته شود.

اما در ادامه گفتگو پیرامون سایر تحولات پیش روی عراق خاصه بحث زمزمه جدایی اقلیم کردستان از سرزمین عراق سوال کردیم که وی پاسخ داد: در حال حاضر اقلیم کردستان و اربیل تحت فشار جامعه جهانی قرار گرفته و بیشتر دولت‌ها و بویژه در اتحادیه اروپا- ایران- ترکیه- سوریه و حتی آمریکا بر این باورند که امکان جدایی کردستان از عراق میسر نیست و یا دست کم در این مقطع به صلاح امنیت و آرامش منظقه نیست.

وی در این خصوص افزود: به هر حال نظر اقوام و مردم عراق برای آینده سیاسی و تعیین سرنوشت خود محترم است همچنانکه شاید اقوام ترکمن هم داعیه استقلال از حکومت مرکزی خود را داشته باشند اما باید به تبعات و خطرات بعد از استقلال هم توجه داشته باشیم.

غماس مطرح شدن موضوع جدایی اقلیم کردستان از عراق را نوعی سوء استفاده از شرایط نابسامان موجود در عراق دانست و گفت: برخی متاسفانه متوجه تهدیدات و خطرات پیرامون کشورشان نیستند چون اگر درک درستی از شرایط داشتند امروز بحث رفراندوم مطرح نمی شد ولی ما مردم عراق در حال حاضر استقلال اقوام کرد از عراق را به صلاح ملت کرد و وحدت عراق نمی‌دانیم.
از رئیس دفتر مجلس اعلای عراق در مورد آغاز بکار همام حمودی بعنوان ریاست مجلس و سیاستهای پیش رو این نهاد قانون گذار در عراق جویا شدیم که وی اینطور پاسخ داد: ساختار جدید مجلس موجب گشت تا خیلی از نیروهای قدیمی که در گذشته سابقه مجاهدت در تامین منافع عراق داشتند به عضویت مجلس اعلا درآمده‌اند از طرفی بسیاری از جوانان برای عضویت ثبت نام کرده و به رهبری جدید مجلس روی آورده‌اند.

غماس با بیان اینکه حرکت جدیدی در ساماندهی دفاتر و شعب مجلس اعلا در عراق شکل گرفته، افزود: مهمترین مسئله و دغدغه امروز ما در مجلس گردآوری افراد توانمند دور هم بوده چرا که در چند سال گذشته بخشی از مجاهدان و علاقه مندان به سرزمینشان در نقش آفرینی در مجلس به دور مانده‌اند.

وی در خصوص سید عمار حکیم از جدا شدگان مجلس اعلای عراق هم گفت: ایشان در حال حاضر ریاست جریان حکمت ملی عراق را بعهده داشته و مشغول ساماندهی امور تشکیلاتی حزب هستند.

غماس در پایان گفت: هیات عمومی مجلس اعلا شب عید غدیر برای انتخابات شورای رهبری تشکیل جلسه خواهد داد و پیش بینی بنده این است که شخص همام حمودی برای دوره بعدی ریاست مجلس ابقا شود.