- سایت خبری مجلس اعلای اسلامی عراق - http://almejlis.ir -

ائتلاف فتح: ایران خواستار تحرک «عبدالمهدی» برای رفع اختلافات با عربستان و امارات شده است

یک نماینده مجلس عراق خبر داد که هدف تحرکات اخیر دولت عراق حل اختلافات میان ایران با عربستان و امارات است.

او در گفت وگو با «بغداد الیوم» تأکید کرد که میانجیگری دولت «عادل عبدالمهدی» با هدف دور کردن شبح جنگ از منطقه انجام می شود و افزود که عراق در هیچ یک از محورهای نزاع جای ندارد.

الموسوی افزود که این میانجیگری عراق منحصر به نزدیک کردن دیدگاه های کشورهای خلیج به طور خاص عربستان و امارات با ایران است زیرا اختلاف اصلی میان این دو طرف و نه ایران و امریکاست.

به گفته الموسوی ایران از دولت عبدالمهدی خواسته که برای رساندن پیغام ایران به کشورهای خلیج درباره نشستن پشت میز مذاکره برای حل اختلافات وارد عمل شود.

این نماینده عضو ائتلاف فتح گفت که آثار مثبت این میانجیگری عراق در نشست آتی ریاض آشکار خواهد شد.

او افزود که تنش اخیر به روابط ایران با عربستان و امارات مربوط می شود و برای همین هدف فعالیت های عراق نیز همین سه کشور هستند و عراق می کوشد برای یافتن راه حلی برای اختلافات آنها تلاش کند و در این راه از کویت نیز کمک بگیرد.

نخست وزیر عراق پیش از این از تلاش عراق برای کاهش تنش ها در منطقه خبر داد [1] و تأکید کرد که هدف عراق آرام کردن اوضاع و نه میانجیگری میان ایران و امریکاست.

یک تحلیلگر کویتی [2] نیز از تشکیل گروه ۳ + ۱ متشکل از سه کشور خلیجی عمان، قطر، کویت به همراه عراق برای کاهش تنش ها خبر داده بود.